DMK zet minder om, maar boekt beter resultaat
De DMK Group heeft het afgelopen boekjaar minder omgezet, maar wel meer winst geboekt, blijkt uit voorlopige cijfers die het Duitse zuivelconcern bekend heeft gemaakt. Bij een 3,5 procent lagere omzet op € 5,6 miljard verbeterde het resultaat met 3,4 procent tot € 30,6 miljoen.
2018 was het tweede boekjaar van de herstructurering bij de Duitse onderneming. “Dankzij de in de zomer van 2017 ingezette reorganisatie tot een levensmiddelenfabrikant met een heldere focus op de klant en consument kan het zuivelbedrijf terugblikken op een boekjaar met stabiele kerncijfers”, stelt de onderneming.
‘Meerwaarde werpt vruchten af’
Ingo Müller, ceo van de DMK Group, spreekt van een omvangrijke reorganisatie die nog niet volledig is afgerond. Bij diverse bedrijfsonderdelen is volgens hem nog veel werk te verzetten. “Het afgelopen jaar lag de focus bij de sterke businessunits Handelsmerk en Merk vooral op meerwaarde en dat heeft zijn vruchten afgeworpen bij de resultaten. Het segment IJs bleef achter in 2017 en ligt inmiddels weer op koers.”
Grote uitdagingen voor industriële divisie
De industriële divisie werd in 2018 geconfronteerd met grote uitdagingen vanwege de grillen van de markt voor wei en poeder. Bij Internationaal werd de focus sterker gericht op de belangrijkste regio’s en dat blijft ook in 2019 een belangrijke missie.
“Al deze noodzakelijke, ingrijpende veranderingen en investeringen die ons op de middellange- en lange termijn verder brengen, vergen een lange adem. Die hebben we gelukkig omdat we zo groot zijn”, aldus Müller.
DMK maakt de definitieve jaarresultaten medio juni bekend.