Campagne: vouw een zuivelpak slim, voorkom verspilling
De Zuivelpak-publiekscampagne ‘Haal alles eruit wat erin zit’ is deze week van start gegaan. De zuivelindustrie, supermarkten en drankenkartonproducenten wijzen de consument er ditmaal op dat slim vouwen van zuivelpakken het verspillen van voedsel kan voorkomen.
De campagne duurt tot aan de zomer en is te zien via commercials op Zuivelpak YouTube, andere online- en offlinemediakanalen en de campagnewebsite.
Slim vouwen zuivelpakken
Gemiddeld gooit een Nederlands huishouden jaarlijks onnodig ongeveer 14 liter zuivel weg. Dat maakt zuivel tot een van de meest verspilde producten in Nederland. Als pakken yoghurt en vla niet goed worden leeggemaakt, blijft er ongeveer 10 procent van de zuivel achter. Door de pakken slim te vouwen, wordt het pak beter geleegd en is er nog een half bakje yoghurt of vla extra.
Behoefte aan vouwinstructies
Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau SAMR blijkt dat 48 procent van de consumenten behoefte heeft aan een vouwinstructie om de laatste resten yoghurt en vla uit een pak te halen. Om de vouwinstructies goed uit te leggen, laat ‘een tot leven gekomen zuivelpak’ in commercials op YouTube zien hoe een pak yoghurt goed kan worden gevouwen, zodat er minder verloren gaat.
Over Zuivelpak
Zuivelpak is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. Zuivelpak informeert consumenten over de duurzaamheid van zuivelpakken en andere drankenkartons. ‘Haal alles eruit wat erin zit’ is gericht op het voorkomen van voedselverspilling door de juiste vouwwijze van het drankenkarton te laten zien.
Consumenten werden In eerdere campagnes gewezen op hernieuwbare grondstoffen waar steeds meer drankenkartons van zijn gemaakt en op recycling van kartonnen drankverpakkingen.