De geit ontdekken op Instagram en Facebook

‹ Terug naar overzicht

De geit ontdekken op Instagram en Facebook

Geplaatst op:

Met een chef-kok als boegbeeld werkt de geitenzuivel aan de bekendheid van zijn producten en het imago van de geitenhouderij. Omdat beurzen door corona niet doorgaan, gebeurt dat dit najaar via social media. De campagne ‘Ontdek de geit’ ontdekt de influencer.

 

Tekst: Bert Kleiboer

Chef-kok Samuel Levie tijdens de onlinekookdemonstratie bij geitenhouder Jos Tolboom in Hoogland. (Foto:DGZK)

“Hoe bijzonder eigenlijk. In Italië lopen met Pasen hele dorpen uit om een mooi stuk geitenvlees te bemachtigen – voor hen het hoogst haalbare. En hier in Nederland kennen we het amper!” Dit schrijft ‘foodwriter’ Myra Madeleine (@myramadeleine) op 10 oktober op haar Instagramaccount. “Tip van de experts chef Samuel Levie en boer Jos: begin met racks. Dat heeft de meest subtiele smaak. En als je helemaal nog niet bekend bent met de geit, dan is een bruine boterham met belegen geitenkaas een mooi begin.” 

Deze blogger, met bijna 20.000 volgers, is geïnspireerd door het online G.O.A.T. Chef Event, een kookdemonstratie van chef-kok Samuel Levie. (G.O.A.T. met puntjes is een knipoog naar straattaal: Greatest Of All Time.) Als ambassadeur voor geitenzuivel en geitenvlees bereidde hij een driegangenmaal met geitenproducten, tussen de dieren in de stal van geitenhouder Jos Tolboom in Hoogland. Het event werd live gestreamd via Facebook. Myra is een van de 24 bloggers die zijn uitgenodigd om het event te volgen.

Campagne ‘Ontdek de geit’

Het G.O.A.T. Chef Event is onderdeel van ‘Ontdek de geit’, de promotiecampagne van de Nederlandse GeitenZuivel Organisatie. Deze onlineactie was aanvankelijk niet gepland. Voor de campagne stonden traditionele beurzen en open dagen op het programma. “Het idee was te beginnen met de vakbeurs Food Specialiteiten, om specialisten in horeca en retail te bereiken”, zegt programmaleider Karin van der Toorn. “Daarna zouden we ons richten op een breder publiek via de Margriet Winter Fair. We wilden het in het voorjaar afsluiten met landelijke open dagen op geitenbedrijven, naar het voorbeeld van de Campina Open Boerderijdagen.” 

Campagne richt zich op zuivel en vlees

De campagne ‘Ontdek de geit’ valt onder het programma Duurzame Geitenzuivel Keten (DGZK). Naast energie & klimaat en diergezondheid & dierenwelzijn is imago een van de drie hoofdthema’s, aldus programmaleider Karin van der Toorn. ‘Ontdek de geit’ heeft twee doelen: productpromotie en het imago van de sector verbeteren. “Uit marktonderzoek bleek dat consumenten gemiddeld gesproken maar weinig geitenproducten kennen. We zagen ook dat mensen nauwelijks bekend zijn met de geitenhouderij in Nederland”, zegt programmaleider Van der Toorn. “We willen laten zien dat we naast de bekende halfharde kaas meer te bieden hebben. We produceren ook een breed aanbod zachte kazen, allerlei dagverse zuivelproducten en specialiteiten, zoals babyvoeding. Daarnaast willen we ook het publiek informeren over de geitenhouderij. Het imago van de sector is belangrijk voor onze license to produce.” Anders dan in de koeienzuivel, promoot de geitenzuivelsector ook vlees. Van der Toorn vindt dat logisch: “Bij duurzame melkproductie hoort ook een goede bestemming voor de bokjes.”

Maar door corona loopt alles anders. De beurzen zijn afgelast en de geplande open dagen voorlopig uitgesteld. Het alternatief, een lunch voor een select publiek van journalisten en influencers, kon ook niet doorgaan. Daarom heeft ‘Ontdek de geit’ ervoor gekozen de boodschap online te verspreiden. Het culinaire event op de boerderij van geitenhouder Tolboom werd zonder publiek live gestreamd via Facebook. Het campagneteam nodigde een groep van 24 geselecteerde influencers, met in totaal 128.000 volgers in diverse doelgroepen, uit om het event te volgen. Deze bloggers en vloggers kregen op de ochtend van de livestream een goodiebag met geitenproducten thuisbezorgd.

Jonge consumenten

De kosten van het online-event zijn te vergelijken met die van een dag op een vakbeurs. Hoewel de keuze uit nood is geboren, vindt Van der Toorn dat de influencers als doelgroep een interessant alternatief zijn voor het publiek van de Vakbeurs en de Margriet Winterfair. “Social media en bloggers hebben steeds meer invloed op ons eetpatroon. Zeker jonge consumenten volgen deze influencers.” Volgens de cijfers van het campagneteam hebben 11.000 unieke gebruikers de video gezien, in de eerste twee weken vanaf het event. De reacties van de influencers op het event of de goodiebag kwam onder de aandacht van 95.000 socialmediagebruikers. Van der Toorn: “Ik denk dat we ons geld goed hebben besteed.”

De kookdemo van G.O.A.T. Chef Samuel Levie is nog tot het einde van het jaar te zien op de Facebook- en Instagram-pagina’s van ‘Ontdek de geit’. Daar staan ook recepten en bereidingsvideo’s.

 Ambassadeur Samuel Levie: ‘Een goede geitenkaas is een gerecht an sich’

Ambassadeur van de geitensector – ofwel G.O.A.T. Chef – Samuel Levie (1983) is op verschillende manieren actief met voeding. Hij is chef-kok, columnist en partner van campagnebureau Food Cabinet, dat zich naar eigen zeggen richt op gezonde, duurzame en eerlijke voedselkeuzes. Ook is hij mede-eigenaar van Brandt & Levie, producent van ambachtelijke droge worsten. Voordat hij werd gevraagd als G.O.A.T. Chef was Levie al een verklaard liefhebber. Hij schrijft regelmatig over geitenproducten in zijn columns. Levie: “In Nederland zie je steeds meer goede geitenzuivel; zowel gangbare producten van de zuivelindustrie als bijzondere producten met toegevoegde waarde. Vooral dat laatste spreekt mij als chef natuurlijk aan. Geitenzuivel is rijk aan smaak, daar kun je als chef zoveel mee! Een goede geitenkaas is bijna een gerecht an sich.” Levie heeft waardering voor de combinatie van promotiecampagne en het duurzaamheidsprogramma van de geitenzuivelketen. “Ik vind het heel sterk dat de sector investeert in verduurzaming en daarover communiceert op een positieve manier. Zo kun je de kwaliteit van je producten promoten en tegelijk de kloof met burgers kleiner maken. Dat is belangrijk; niet alleen voor de geitenhouderij, maar voor de hele agrarische sector.”

Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 11 2020. Nog geen abonnee? Klik HIER en profiteer het eerste jaar van maar liefst 25% korting.