Arla Foods wil meer zuivel online verkopen
Arla Foods wil haar positie in e-commerce versterken met de ambitie om met de onlineverkopen van zuivelproducten de grootste aanbieder in Europa te worden. De Deens-Zweedse zuivelcoöperatie wil de jaaromzet in online tot 2025 verdubbelen tot € 600 miljoen.
Van alle omzet die Arla via Europese supermarkten realiseert, zou straks 10 procent uit internetverkopen moeten komen. In het Verenigd Koninkrijk ligt dat aandeel nu al op 17 procent.
Arla verdubbelt onlineverkoop
Door de lockdowns zijn de verkopen van zuivelproducten van Arla via internet in 2020 verdubbeld in markten die voor het concern belangrijk zijn. “We hebben een duidelijk doel om zuivelmarktleider te worden voor e-commerce in Europa en een voorkeurspartner voor onze klanten te blijven”, zegt Peter Giørtz-Carlsen, executive vice president en cco voor Arla Europe. “E-commerce was in Europa in opkomst voor de Covid-19-crisis en we waren ons al een tijdje op de technologische kant en met onze klanten hierop aan het voorbereiden. De pandemie heeft het gedrag ten opzichte van online kanalen snel veranderd en deze verschuiving geeft ons de kans om onze ambities in e-commerce vooruit te helpen.”
Giørtz-Carlsen trad eind vorig jaar toe het bestuur van de European Dairy Association als vertegenwoordiger van de Deense zuivelindustrie.
Calcium
Het versnellen van de e-commerceplannen van Arla komt deels voort uit het succes van het transformatie- en kostenbesparingsprogramma Calcium. Door dit programma kan de coöperatie op een wendbare manier schakelen en opnieuw in het bedrijf investeren om een boost te geven aan de Europese onlineverkoop.
Drie tot vijf jaar voorlopen
Arla loopt nu drie tot vijf jaar voor op de bestaande plannen voor e-commerce en wil extra investeren in haar aanwezigheid online. Het zuivelconcern gaat met name in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Finland extra aandacht aan e-commerce besteden.