Arla Foods Nederland sluit 2020 af met hogere omzet
Arla Foods Nederland sloot 2020 af met een sterke omzetstijging van haar strategische merken. De zuivelcoöperatie zette de groei van de afgelopen jaren voort, ondanks een daling in foodservice vanwege de coronapandemie.
De omzetgroei bedroeg 9,8 procent in strategische merken. Onder andere Arla biologisch, Arla Lactofree, Arla skyr, Melkunie Breaker en Protein, Lurpak, Starbucksen Apetina zorgden vorig jaar voor een hogere omzet.
Arla Foods en Covid-19
Het zuivelbedrijf in Nijkerk anticipeerde naar eigen zeggen snel op de Covid-19-situatie en paste haar activiteiten in 2020 aan om de piek in thuisconsumptie op te vangen en tegelijkertijd de negatieve effecten in foodservice te compenseren. Het marktaandeel van de coöperatie groeide in het Nederlandse supermarktkanaal van 9,5 procent in 2019 naar 9,9 procent vorig jaar. Deze groei wordt ondersteund door een positieve erkenning van klanten. Voor het zesde jaar op rij is Arla Foods door haar retailpartners verkozen tot nummer een leverancier in de zuivel- en geelvettencategorie in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group.
Omzetgroei strategische merken zet door
De omzet van het merk Arla groeide in 2020 met 23,3 procent ten opzichte van 2019. Arla biologisch kende in 2020 een omzetgroei van 17,8 procent. De introductie van een duurzamere 1 kg-verpakking van Arla skyr droeg onder andere bij aan een omzetgroei van 44,7 procent van Arla skyr.
Ook de Melkunie-concepten Protein en Breaker kenden een hogere omzet. Daardoor nam de omzet van het totale merk Melkunie, waaronder ook dagverse melk, met 4 procent toe. De grootste procentuele omzetgroei werd gehaald met Starbucks: 38,4 procent.
Toename e-commerce
In 2020 zag Arla een toename in e-commerce. De thuisconsumptie groeide aanzienlijk en veel consumenten gingen over op koken en bakken. Dit stimuleerde de verkoop van zuivelproducten via onlinekanalen. De omzet van e-commerce in dagverse zuivel groeide in 2020 met 81 procent. Bovendien won de zuivelonderneming voor de eerste keer de E-commerce award in de categorie Food & Beverage in het klanttevredenheidsonderzoek van Advantage Group.
Internationale resultaten
De omzetgroei in België zette zich in 2020 voort en bedroeg 30 procent. Arla Foods Frankrijk kende in 2020 groei met Arla Pro. De omzet in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk bedroeg vorig jaar € 336 miljoen.
Wereldwijd groeide Arla Foods eveneens in 2020. De groepsomzet steeg naar € 10,6 miljard (tegenover € 10,5 miljard in 2019 en € 10,4 miljard in 2018). Het verkoopvolume van merkproducten groeide in 2020 met 7,7 procent ten opzichte van 5,1 procent in 2019.
De prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla per kilogram melk creëert, bleef relatief stabiel. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2020 uit op 36,9 cent per kilo melk, tegenover 36,6 cent per kilo melk in 2019.
2021: groei online en focus op verduurzamen
Arla Foods verwacht voor dit jaar dat de groei in merkvolume. Het bedrijf zet extra in op de groei van e-commerce met meer online zichtbaarheid en beschikbaarheid. Daarnaast focust het bedrijf op de verdere groei van biologische zuivel en op verduurzaming door de keten. De verwachte groepsomzet van Arla Foods ligt tussen de € 10,3 en € 10,6 miljard in 2021. Het verwachte nettowinstaandeel ligt tussen de 2,8 en 3,2 procent.
Over Arla Foods
Arla Foods is een internationale zuivelcoöperatie met 9.400 melkveehouders in zeven landen: Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België en Luxemburg. Arla Foods is de grootste producent van biologische zuivel in de wereld en is daarin ook in Nederland marktleider.