Yoghurt Barn verkrijgt B Corp-certificering
Yoghurt Barn heeft als eerste horecaonderneming in de Benelux een B Corp-certificering verkregen. De franchiseketen mag zich sinds deze maand een certified B Corporation noemen, zo meldt het bedrijf op Facebook. Vorig jaar maakte het bedrijf al bekend dat het klimaatpositief opereert.
B Corp-bedrijven voldoen aan standaarden op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. Er wordt tijdens een assessment gekeken naar het product of de service van een onderneming en ook naar de impact van het bedrijf op werknemers, klanten, leveranciers, samenleving en milieu.
Mijlpaal voor Yoghurt Barn
B Corp, dat staat voor Benefit Corporation, is voor bedrijven die een verschil willen maken in de samenleving. Bedrijven die zich inspannen om een betere wereld te creëren op het gebied van mens, dier en klimaat komen in aanmerking voor dit duurzaamheidskeurmerk.
Hoewel de certificering een mijlpaal is voor Yoghurt Barn blijft het bedrijf kijken naar maatregelen om de CO2-uitstoot te reduceren en wil het plantaardig en verantwoord eten tot de standaard maken. De organisatie hoopt hiermee een voorbeeld te zijn voor andere bedrijven.
Duurzame ambities horeca
“Een horecaconcept als Yoghurt Barn dat zijn gasten weet te inspireren en aan te moedigen om duurzamer te leven, is een welkome aanvulling voor de B Corp-community”, zegt Hubertine Roessingh, executive director B Lab Benelux. “Een goed voorbeeld dat ook de horeca duurzame ambities kan nastreven en vormgeven. We hopen dat zij andere foodserviceoperators weten te inspireren en er meer zullen volgen.”
Nutricia Nederland ook B Corp
Ook Nutricia Nederland behaalde onlangs het B Corp-certificaat. Het bedrijf voegt zich met het certificaat bij de andere onderdelen van moederbedrijf Danone, waaronder Danone Essential Dairy & Plant-based en Alpro. Nutricia Nederland gebruikt de uitkomsten van de B Corp-impactbeoordeling om de plannen voor verdere verbetering van zijn sociale en milieu-impact uit te werken.