Belgische Milcobel lanceert Eigen Bodem Kaas
Milcobel heeft Eigen Bodem Kaas gelanceerd. De jonge Belgische Gouda is een 100 procent Belgische kaas gemaakt van Belgische weidemelk door Belgische kaasmeesters. Milcobel komt met de kaas tegemoet aan de aandacht van de consument voor lokale producten, mede onder invloed van de Covid-crisis.
“We mogen als Belgen best wat trotser zijn op onze Belgische kaas,” zegt Thijs Keersebilck, managing director van de afdeling Consumer Cheese & Service bij Milcobel. ”Van bij de koe tot bij de klant zetten we in op smaak en kwaliteit, en dat proef je. Met de Eigen Bodem Kaas steun je ook nog eens onze Belgische melkveehouders, die met veel liefde voor het vak zorgen voor de lekkerste melk. Het is een kaas waar we terecht fier op mogen zijn.” De Eigen Bodem Kaas wordt gemaakt met microbieel stremsel en is geschikt voor vegetariërs.
Eigen Bodem Kaas voor speciaalzaken
“Gouda staat voor een bepaalde manier van kaas maken. Met onze Belgische Gouda gaan we de concurrentie aan met de Noord-Hollandse Gouda”, zegt Thijs Keersebilck. “Vorig jaar groeide het segment van Belgische Gouda met 18 procent terwijl de Hollandse Gouda 6 procent aan volume verloor volgens Nielsen. We winnen dus marktaandeel en er is zeker nog ruimte voor verdere groei.” De Eigen Bodem Kaas wordt uitgeleverd aan diverse kaasspeciaalzaken, slagers en markthandelaren.
Op koers in transformatietraject
De raad van bestuur van Milcobel maakte onlangs bekend dat de zuivelcoöperatie de standaardmelkprijs voor lopende leveringen voor deze maand met 1 euro heeft verhoogd. Met deze vierde prijsverhoging op rij ontvangen de leden nu een standaardprijs van 32 euro per 100 liter melk en is de zuivelcoöperatie op koers in haar transformatietraject.