'Duurzame zuivel van vaste groep boeren, dáár is behoefte aan'
Supermarkten hebben vooral behoefte aan duurzame zuivel die smaakvol is en waar een vaste groep boeren bij betrokken is. “Er is een heuse concurrentiestrijd gaande wie het meest vooroploopt met biodiversiteit, weidevogels en klimaat”, verklaarde Catharinus Wierda tijdens een webinar van de Friese Milieu Federatie. Het webinar vond plaats op het land van Marten de Jong in Baaium, een melkveehouder met 170 koeien die zich al jaren inzet voor weidevogels.
Wierda is de drijvende kracht achter De Fryske, een kaasmerk waarvan de melk geleverd wordt door vier Zuidwest-Friese melkveehouders die zich inzetten voor weidevogels.
Duurzame zuivel met verhaal
Volgens Wierda vraagt de markt vooral duurzame producten die ook rekening houden met de factoren smaak en oorsprong. Supermarkten moeten het nu vooral doen met melkstromen waar de duurzaamheid vooropstaat. Voorbeelden zijn On the way to PlanetProof van FrieslandCampina en het Beter voor Koe, Natuur en Boer-keurmerk van A-ware en Albert Heijn, aldus het bericht in de Leeuwarder Courant.
Onderscheidende smaak
“Veel supermarkten zouden die duurzaamheid maar wat graag willen combineren met een onderscheidende smaak en een vaste groep boeren. Daar is behoefte aan. En niet alleen in Nederland. Ook in de ons omliggende landen speelt het, vooral in Duitsland. Het argument dat duurzaamheid geen rol speelt bij export is niet waar”, aldus Wierda.
Streeckproducten Albert Heijn
Kaasbedrijf De Fryske levert sinds kort Belegere Fryske aan achthonderd winkels van Albert Heijn. Het product is onderdeel van het assortiment Streeckgenoten van Albert Heijn. Rouveen Kaasspecialiteiten produceert de kaas voor het Friese kaasbedrijf uit volle melk. Het aanbod Streeckgenoten bij Albert Heijn omvat verschillende lokale kaasspecialiteiten.