Ausnutria schroeft verwerking geitenmelk op
Ausnutria wil dit jaar meer dan 100 miljoen liter geitenmelk van eigen toeleveranciers aanvoeren en in totaal 160 miljoen liter geitenmelk verwerken, vertelt topman Jeroen Kiers in De Geitenhouderij.
De melk wordt verwerkt in kindervoeding. Het bedrijf is met het merk Kabrita categorieleider in kindervoeding op basis van geitenmelk. Daarvan gaat 80 procent naar China. Het overige deel wordt afgezet in Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Azië, Rusland en Europa.
Geitenmelk in Heerenveen
De activiteiten in geitenmelk worden geconcentreerd in Heerenveen. Hier komt een nieuwe fabriek waar wei wordt verwerkt tot een hoogwaardig ingrediënt voor kindervoeding en er komt een poederfabriek. Ook de nieuwe blikfabriek wordt dit jaar opgeleverd. Begin dit jaar begon Ausnutria samen met Trivium Packaging met de bouw van de fabriek. De nieuwe productielocatie wordt geïntegreerd met de huidige Ausnutria-fabriek voor droog mengen en verpakken.
Nutrition Institute
Ausnutria investeert tevens in het Nutrition Institute. In dit onderzoeksinstituut dat vorig jaar werd gelanceerd, wil het bedrijf onderzoek doen naar de eigenschappen van geitenmelk. “Het patroon aan koolhydraten in geitenmelk is meer vergelijkbaar met dat in moedermelk dan het patroon in koemelk”, zegt Kiers. “Dat is een startpunt om door te ontwikkelen. Verder hebben we zelf wei-eiwitten ontwikkeld van geitenmelk.”
Jeroen Kiers is sinds 1 januari vorig jaar ceo bij Ausnutria. Hij was eerder ook werkzaam bij Ausnutria en had functies bij onder meer Nizo en FrieslandCampina.
Complete geitenmelkketen
Ausnutria, dat tien jaar geleden 51 procent van de aandelen in Hyproca NL kocht, omvat naar eigen zeggen de complete geitenmelkketen: geitenhouders die de melk leveren, de fabrieken en het in de markt zetten. Evert Schilstra, directeur van Holland Goat Milk en tevens bestuurslid van Platform Melkgeitenhouderij, verzorgt de inkoop van vloeibare zuivelingrediënten van Ausnutria.“Kwaliteit, duurzaamheid en een faire melkprijs streven we na, zo bouwen we aan de toekomst”, stelt Schilstra. “Daarvoor willen we stabiliteit en continuïteit creëren. Geen incidentele overeenkomsten of korte successen. Bij de geitenhouders betekent dat onder andere dat we enkel met langjarige contracten werken.”
Ausnutria heeft vestigingen in Heerenveen, Leeuwarden, Zwolle, Kampen en Ommen. De leverancier van kindervoeding realiseerde vorig jaar een omzet van € 1 miljard en een winstgroei van 15 procent. Het bedrijf behaalde een bedrijfsresultaat van € 194,9 miljoen, 14,7 procent hoger dan in 2019.