Royal A-Ware wil kaasproductie in Heerenveen uitbreiden
Royal A-ware en Fonterra willen de productielocatie langs de A7 in Heerenveen fors uitbreiden. A-ware wil de kaasproductie verhogen door vooral het assortiment uit te breiden. Daarnaast wil het zuivelconcern hier beginnen met de productie van boter, melkpoeder en lactoferrine.
Royal A-ware heeft samen met Fonterra een vergunningsaanvraag ingediend voor de productielocatie. In de nieuwe vergunning gaat het om een verhoging van de capaciteit naar 300.000 ton kaas, zo meldt het Friesch Dagblad.
170.000 ton kaas
A-Ware produceert in de huidige fabriek in Heerenveen aan de A7 jaarlijks 170.000 ton kaas. De maximale capaciteit ligt rond de 200.000 ton. Er kan 2 miljard liter melk worden verwerkt op de locatie die in 2014 operationeel werd. Naast de activiteiten in Nederland en België heeft Royal A-Ware een kaasmakerij in Italië en een samenwerking in Zwitserland.
Strategie Royal A-ware en Fonterra
De uitbreiding van de kaasfabriek maakt deel uit van de meerjarenstrategie van A-Ware en Fonterra. A-Ware is actief met aanpassingen en versterkingen van de organisatie. Zo nam het zuivelbedrijf eerder dit jaar de melkpoedertorens van de fabriek van FrieslandCampina in het Belgische Aalter over. De productie van de locatie in Aalter heeft een capaciteit van circa 45.000 ton melkpoeder. A-Ware wil met de productie en verkoop van melkpoeder een nieuwe unit in België opzetten. Het zuivelbedrijf heeft al een roomfabriek in Merchtem.
Fonterra produceert zuivelingrediënten
Fonterra exploiteert in Heerenveen een fabriek voor de productie van zuivelingrediënten. Hier wordt wei verwerkt tot weicomponenten voor onder meer sport-, dieet- en ziekenhuisvoeding. Het bedrijf betrekt de wei van het naastgelegen Royal A-ware. De Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie legt in haar langetermijnbeleid de focus onder meer op duurzaam geproduceerde zuivel. Fonterra betaalt haar melkveehouders in Nieuw-Zeeland sinds deze zomer extra voor hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Het betalingssysteem is onderdeel van het beleid van Fonterra om meer waarde aan melk toe te voegen. Het plan maakt deel uit van The Co-operative Difference, de strategie die de zuivelonderneming volgt tot 2030.