Groupe Bel dankt groei aan Babybel en Boursin
Groupe Bel heeft over 2021 een geconsolideerde omzet van bijna € 3,34 miljard gerealiseerd. De organische groei van de omzet was 2,3 procent. Exclusief het Midden-Oosten en Noord-Afrika bedroeg de autonome groei 5,0 procent. De gepubliceerde omzet is 2,2 procent lager dan in 2020.
Die omzetdaling is het gevolg van de negatieve impact van 0,9 procent van wisselkoersschommelingen en de impact van de verkoop van Bel Leerdammer aan Lactalis. De volledige jaarcijfers over 2021 volgen op 17 maart.
Babybel en Boursin presteerden goed
De organische omzetgroei van het jaar was te danken aan de goede resultaten via de merken Babybel en Boursin, de aanhoudende sterke groei van het merk MOM, verdere stijging van het marktaandeel in Noord-Amerika en sterke prestaties in China, waar het Franse zuivelconcern een omzetgroei met meer dan 10 procent realiseerde. Vier van de zes belangrijke merken van Bel leverden een hogere omzet ten opzichte van 2019.
Nurishh van Groupe Bel
De lancering van het plantaardige merk Nurishh in 2021 was veelbelovend. Met name in West-Europa kende het merk een goede start. Het ontwikkelde zich tot het leidende plantaardige merk in Frankrijk en het tweede in België in termen van marktaandeel. Met de plantaardige variant van Boursin had Bel veel succes in de Verenigde Staten en Canada.
Groupe Bel meldt daarnaast een sterke omzettoename via e-commerce en binnen het kanaal out-of-homecatering. Daar groeide de omzet met meer dan 10 procent. Vooral in Noord-Amerika en China was het zuivelconcern succesvol binnen deze kanalen.
Pilot met Bovaer
Het zuivelconcern begint dit voorjaar twee nieuwe initiatieven om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Daartoe behoort een pilot met het voeradditief Bovaer van DSM in Frankrijk en Slowakije. Bovaer is een additief waarmee de uitstoot van methaan door melkvee kan worden verlaagd.