Verschil THT en TGT kan voedselverspilling voorkomen
‘Kijk, ruik en proef. Vaak nog goed na de datum’ of ‘Niet gebruiken na de datum’: de gewenste actie bij de Ten minste Houdbaar Tot-datum (THT) is een andere dan bij Te Gebruiken Tot (TGT). Toch haalt het merendeel van de consumenten beide iconen met houdbaarheidsdatums op de verpakking door de war. Ze gooien daardoor vaak producten weg die nog prima eetbaar zijn. De verwarring tussen THT en TGT veroorzaakt zo’n 10 procent van de voedselverspilling thuis.
Om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te verduidelijken, zijn twee iconen geïntroduceerd die producenten vrijwillig op de verpakking kunnen plaatsen naast de wettelijk verplichte houdbaarheidsvermelding. Als bedrijven deze iconen eenduidig gaan gebruiken, kunnen consumenten het verschil tussen THT en TGT beter leren herkennen. Het ene icoon bestaat uit een hand, het tweede is een oog, neus en mond.
Voorkomen voedselverspilling
Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat deze iconen, met bijbehorende tekst, op de verpakking een deel van de consumenten helpen om op de juiste manier met producten om te gaan en verspilling te voorkomen. Deze consumenten zijn minder geneigd om THT-producten over de datum weg te gooien. Ook draagt het icoon eraan bij dat ze vaker TGT-producten op de uiterste houdbaarheidsdag opeten. En ze zijn terughoudender om TGT-producten na deze datum te eten.
De werkgroep die het onderzoek begeleidde publiceert een praktische handleiding voor bedrijven hoe de aanvullende houdbaarheidsaanduiding op de verpakking geplaatst kan worden. Wageningen University & Research zal de werking van de iconen vervolgens in de praktijk onderzoeken. Het onderzoek naar iconen op verpakkingen en deze handleiding zijn een vervolg op de resultaten van de Green Deal ‘Over de datum’.
Deze Green Deal (2017-2019) had als doel het verminderen van voedselverspilling gerelateerd aan houdbaarheid(sdata) en was een samenwerking van de ministeries van LNV en VWS, NZO, FNLI, CBL, Voedingscentrum en WUR. Als resultaat werd de wetgeving verduidelijkt over toepassing van Te Gebruiken Tot. Daarnaast liep in 2020 en 2021 een gezamenlijke consumentencampagne over de houdbaarheidsdatums.