DMK ziet eerste resultaten van nieuwe ‘toekomstbestendige’ koers
De Duitse zuivelonderneming DMK bevindt zich midden in een omslag: de coöperatie melkverwerker richt zich meer dan ooit op hoogwaardige consumentenproducten. De eerste resultaten van de vorig jaar ingezette koers zijn merkbaar, maakte topman Ingo Müller onlangs duidelijk.
DMK maakte vorige maand bekend haar opslagcapaciteit van de fabriek in Erfurt flink te hebben uitgebreid. De Duitse zuivelconcern investeerde 12 miljoen euro in de uitbouw van de magazijn tot ruim 2.700 vierkante meter vloeroppervlakte voor de opslag van zowel gekoelde als ongekoelde zuivelproducten, variërend van lang houdbare melk tot desserts, kwark, Skyr en mascarpone.
De bouw nam anderhalf jaar in beslag. “We zijn er trots op dat geen enkele klant heeft moeten wachten op zijn goederen, ondanks maanden van wegafsluitingen en andere bouwactiviteiten, zoals het uitgraven van een tunnel en de bouw van een 24 meter hoge thermische scheidingswand om één deel van het magazijn permanent te kunnen koelen. Anderhalf jaar bouwtijd en veel logistieke uitdagingen hebben hun vruchten afgeworpen”, constateert Klaus Birker, plant manager in Erfurt.
De investering illustreert de omslag die de DMK maakt. De coöperatieve onderneming wil zich veel meer nog dan voorheen manifesteren als een klant- en consumentgerichte producent van voedingsmiddelen.
Gedurende de periode 2010-2016 keerde de coöperatieve onderneming haar leden een melkprijs uit die ver onder het gemiddelde van de concurrentie lag. Dat heeft geleid tot het vertrek van een aanzienlijk aantal veehouders. Zij zegden hun lidmaatschap op omdat DMK te lang een gebrek aan voldoende concurrentiekracht aan de dag legde. Om de problemen het hoofd te bieden zette de in oktober 2016 aangetreden topman Ingo Müller vorig jaar maart een transformatie in gang. (Tekst: Herman Josef Martin, foto DMK)
[Lees het hele artikel in het magazine ZuivelZicht mei 2018]