Jumbo en melkveehouders gaan samen voor duurzamere kaasketen
Jumbo Supermarkten zet een volgende stap in de verduurzaming van zijn kaasketen. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met meer dan 200 Nederlandse melkveehouders.
De eerste liters duurzamere melk zijn begin april opgehaald. Deze melk wordt gebruikt voor de productie van kaas voor het Jumbo huismerk, die vanaf juni 2024 verkrijgbaar is voor klanten. Jumbo zet deze stap in samenwerking met Uniekaas Holland en coöperatie DOC Kaas. Integrale criteria zijn opgesteld voor betere leefomstandigheden voor de kalveren en koeien en een positieve impact op het klimaat en de natuur op en rond de boerderij. De kaas wordt geproduceerd met aandacht voor dierenwelzijn en duurzaamheid. Samen met de melkveehouders zijn integrale criteria vastgesteld, geborgd door een onafhankelijke partij, op het gebied van diergezondheid en dierenwelzijn, klimaat, grondgebruik en milieu en biodiversiteit.
Hernieuwbare energie
Hierbij valt te denken aan gebruik van hernieuwbare energie, reductie van CO2-emissie, kruidenrijk grasland, voer uit de regio, maar ook weidegang, koeborstels en zachte ligplekken voor koeien. “De stap naar duurzamere kaas kunnen wij zetten doordat we, samen met de melkveehouders, zijn uitgegaan van een integraal duurzaamheidsprogramma dat toegankelijk is voor een grote groep melkveehouders,” aldus Menno Wigtman, inkoopmanager bij Jumbo Supermarkten. “Het programma houdt rekening met een groot aantal thema’s dat op het melkveebedrijf samenkomt. De komende jaren werken we met onze ketenpartners aan de verdere verduurzaming van onze kaasketen.
Toegevoegde waarde
Bestuursvoorzitter Guus Mensink van coöperatie DOC Kaas: “De langetermijnketensamenwerking met Jumbo en Uniekaas Holland leidt tot verdere verduurzaming en toegevoegde waarde voor en door de hele kaasketen. Daar zijn we trots op! Een groot deel van de bij ons aangesloten melkveehouders kan nu een volgende stap maken op het gebied van dierenwelzijn, natuur en klimaat en krijgt daarvoor een toeslag op de melkprijs. Dit draagt bij aan perspectief op de lange termijn. Dat is in deze tijden groot goed voor melkveehouders.”
“We zijn trots op de verse producten van Nederlandse bodem. Door voor de lange termijn samenwerking met Nederlandse melkveehouders op te zoeken, creëren we voor de betrokken melkveehouders stabiliteit, zekerheid en ruimte om te investeren in verdere verduurzaming. Hiermee dragen we bij aan een langetermijnperspectief voor de sector en kunnen onze klanten elke dag bij Jumbo terecht voor lekkere, duurzamere en diervriendelijkere versproducten zoals kaas”, aldus Jumbo-inkoopmanager Wigtman.