Peter Grugeon wordt de nieuwe CEO van Milcobel
Peter Grugeon is per 1 juni aangesteld als nieuwe CEO van zuivelcoöperatie Milcobel. Dat meldt de Raad van Bestuur.
Met Peter Grugeon haalt Milcobel een zeer ervaren manager binnen. Zijn uitgebreide expertise in de agrifood- en zuivelsector en grote affiniteit met de melkveehouderij maken van hem de geschikte kandidaat voor de positie van CEO binnen Milcobel. Na zijn studies als bio-ingenieur (specialisatie voedingstechnologie en microbiologie), is Peter aan de slag gegaan als proces- en projectingenieur bij Vandemoortele. Vervolgens heeft hij verschillende managementfuncties bekleed, zowel in eigen land als internationaal bij onder andere Greenyard, Puratos en Vandemoortele. Hij istevens de eerste externe CEO geweest van het familie-zuivelbedrijf Inex, waar hij een grondige transformatie heeft doorgevoerd. Na een tussenstap naar labelbedrijf MCC, keert Peter nu terug naar de zuivelsector.
Uitdagingen
Voorzitter Betty Eeckhaut: “Peters zuivelervaring is een sterk pluspunt. Hij begrijpt de uitdagingen waar zowel de melkveehouderij als de zuivelsector vandaag mee te kampen hebben. Dankzij zijn uiteenlopende functies heeft Peter goed zicht op de complexiteit van de volledige keten. Hij brengt niet alleen commerciële, maar ook operationele ervaring met zich mee. We merken ook een grote gretigheid om bij Milcobel aan de slag te gaan en een succes te maken van de geplande reorganisatie en het bedrijf én de coöperatie ook naar de toekomst toe sterk te verankeren. Hij is de geknipte persoon die enerzijds rust gaat brengen, maar anderzijds ook moedige beslissingen zal nemen. Bovendien spreekt de mensgerichte aanpak van Peter ons sterk aan. Hij is iemand die verbinding zoekt, met zowel de leden-leveraars als de medewerkers en de buitenwereld. Hij is een bruggenbouwer. De Raad van bestuur is verheugd om met Peter Grugeon het volgende hoofdstuk van Milcobel te schrijven.”
Passie
Peter Grugeon: “Ik ben erg blij met mijn terugkeer naar de zuivel- en agrifoodsector. Dit is waar mijn passie ligt. Ik geloof heel sterk in het coöperatieve gedachtegoed en wil er samen met alle leden én medewerkers een succes van maken. Met respect voor elkaar. Wat mij betreft moeten we een coöperatie runnen als een familiebedrijf. We moeten elke steen omdraaien om te zorgen dat we finaal ‘bottom-line’ een goed resultaat neerzetten en voldoende winst maken om onze leden ook effectief die meerwaarde te bieden. Een marktconforme melkprijs is daarbij de basis. Maar willen we ook meer teruggeven aan onze leden, dan kan dat alleen als we een efficiënte organisatie zijn, waar we net als elk ander bedrijf streven naar maximalisatie van ons resultaat. Dat betekent niet enkel op korte termijn denken, maar ook op middellange en lange termijn. In het verleden heb ik sterk ingezet op zaken als continu verbeteren, operationeel excelleren, aandacht voor kwaliteit, veiligheid. Ook strategisch de juiste dingen doen en meerwaarde gaan zoeken in verkoop en toegevoegde waardeproducten. Durven keuzes maken, maakt daar deel van uit. Dat zal ook hier van pas komen. Ik neem de uitdaging met beide handen aan.”