Arla Foods wil groeien in ingrediëntenmarkt

‹ Terug naar overzicht

Arla Foods wil groeien in ingrediëntenmarkt

Geplaatst op:

Arla Foods Ingredients (AFI) groeit uit zijn jasje in Denemarken, bij Danmark Protein en ARINCO. Om nieuwe kansen in de ingrediëntenmarkt te ontsluiten verandert Arla de strategische rol van ARINCO in Videbæk. Het bedrijf investeert om deze locatie geheel te transformeren in een ingrediëntenproductiesite. 

Op dit moment produceert ARINCO, naast ingrediënten, melkpoeder bestemd voor de B2B-verkoop van voeding voor (zeer) jonge kinderen. Arla gaat hiermee over 19 maanden stoppen, maar blijft tegelijk zijn Early Life Nutrition-afdelingen uitbreiden. Arla is een partnerschap aangegaan met de Franse coöperatie en ELN-producent Sodiaal. Beide bedrijven zullen nauw samenwerken om de zakelijke banden met China te versneld te versterken en te voorzien in alle toekomstige behoeften aan ELN-producten in dat land en andere markten.

Vergelijkbaar

Beide bedrijven zijn eigendom van boeren en maken gebruik van geïntegreerde toeleveringsketens.  De productietechnologie is vergelijkbaar. De nieuwe strategie creëert meer productiecapaciteit voor ingrediënten, maar heeft consequenties voor ongeveer 170 banen bij ARINCO en het de hoofdvestiging van Arla Foods Ingredients in Århus. Luis Cubel, directeur van Arla Foods Ingredients: “Dit is ontegenzeggelijk een moeilijke situatie, vooral voor onze werknemers. Tot de veranderingen geheel effectief zijn over 19 maanden zullen we alles doen om hen om te scholen en intern baankansen te bieden. Onze werknemers zijn hoog opgeleid en het is onze ambitie zoveel mogelijk banen te behouden. Helaas zullen er wel ontslagen moeten vallen.”

De productielocatie van Arinco. Foto: Arla Foods Ingredients