Melkunie nu ook Beter voor Natuur & Boer
Arla Foods gaat zijn Nederlandse merk Melkunie onderbrengen bij het keurmerk Beter voor Natuur & Boer. Dat keurmerk is bekend als duurzaamheidslabel van het huismerk van Albert Heijn. Het is inmiddels ondergebracht in een zelfstandige stichting.
Arla Foods zet met het onafhankelijke keurmerk een belangrijke stap in verdere verduurzaming van Melkunie. De overgang naar Boer & Natuur gebeurt gefaseerd, te beginnen met melk, karnemelk en yoghurt. De eerste producten staan begin 2025 in het schap. In 2026 volgen de andere producten, waaronder vla, pappen en Melkunie Breaker. Arla Foods zoekt voor deze stap nieuwe leveranciers. Om aan de vraag te voldoen, zoekt Arla Foods melkveehouders in Nederland die willen overstappen en biedt hen een duurzaamheidspremie van 5 eurocent per kilo melk, gegarandeerde melkafname en begeleiding bij verduurzaming. Het keurmerk sluit aan bij de ambities van Arla Foods voor een toekomstbestendige landbouw, met focus op biodiversiteit, klimaat en dierenwelzijn en het biedt toekomstperspectief voor boeren.
‘Grote uitdaging voor boeren’
“We begrijpen dat verduurzamen een grote uitdaging is voor boeren. Daarom nemen we die zorg weg en ondersteunen we hen bij elke stap”, zegt Urte Freericks, verantwoordelijk voor de boerenbetrekkingen en landbouw bij Arla Foods. “Wij helpen melkveehouders die investeren in verduurzaming door de garantie dat we ten minste 3 jaar lang Beter Voor de Natuur & Boer-melk afnemen, en door adviesgesprekken over de overgang naar duurzamere bedrijfsmodellen. Zo zorgen we samen voor een betere toekomst met zuivel die goed is voor mens, dier en natuur. In december organiseert Arla een bijeenkomst om geïnteresseerde boeren te voorzien van meer informatie. Met de eigen leden die om willen schakelen zijn wij al langer in gesprek en ondersteunen hun actief in het traject.”