App-onlysupermarkt Crisp levert versproducten
De eerste app-only supermarkt, Crisp, is gelanceerd. De onlinesupermarkt heeft een assortiment vers, waaronder kazen en zuivel, op de bestellijst staan en bezorgt deze landelijk bij de klant thuis.
De zuivelproducten komen van Weerribben Zuivel, terwijl in het assortiment van ruim zestig binnen- en buitenlandse kazen producten staan als de blauwschimmelkaas van Familie Bastiaanse in geit en koemelk, de Remeker-kaas van de familie Van der Voort en buffelmozzarella van Martijn Veenstra uit Groningen.
Rechtstreeks van lokaal
De zuivel, kaas, groenten, fruit, verse vis, verse pasta’s en wijnen van Crisp zijn volgens de nieuwe retailer vers, lekker, in het seizoen en goed geprijsd, omdat er rechtstreeks wordt ingekocht bij ruim tweehonderd leveranciers waaronder gespecialiseerde lokale producenten zoals zuivel- en kaasboerderijen. Het assortiment bestaat in totaal uit 1.200 producten.
De nieuwe app-only verssupermarkt bezorgt de bestellingen zes dagen per week landelijk via verschillende bezorgers. Voor 22.00 uur besteld is de volgende avond in een een-uurstijdvak thuisbezorgd. “Dit gebeurt met kleinschalige lokale vervoerders, maar bijvoorbeeld ook met het foodnetwerk van PostNL”, aldus Emilin Naudin ten Cate van Crisp.
Crisp is een derde app-onlyformule in de markt. Ook concepten als Stockon en Picnic leveren bij de klant aan de deur. Stockon bezorgt sinds kort ook houdbare zuivel en voorraadartikelen, Picnic brengt een totaalassortiment thuisbezorgd.
Onlineboodschappen bestellen en bezorgen
Crisp stelt met zijn service in te spelen op de veranderende behoefte van de consument. Uit recent onderzoek van de Rabobank en GfK blijkt dat ongeveer 50 procent van de Nederlandse consumenten bereid is meer te betalen voor gezonder eten en dat 95 procent zegt meer aandacht te geven aan gezondheidsaspecten tijdens boodschappen doen. In 2017 werd er in ons land € 38 miljard uitgegeven aan boodschappen, waarvan 2,5 procent online. De online-uitgaven verdubbelden ten opzichte van 2016. Verwacht wordt dat dit verder groeit naar 20 procent in 2025.
‘Onlinebestedingen zullen verdubbelen’
De groei blijkt eveneens uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd. Volgens de ruim 1.000 ondervraagde consumenten wordt meer dan een vijfde (22 procent) van de supermarktartikelen in 2023 bij webwinkels gekocht. Nederlanders voorspellen dat onlinebestedingen in aandeel vooral in de categorieën Food/Nearfood, Health en Beauty en Home en Garden ruim zullen verdubbelen. Uit het onderzoek blijkt ook dat 80 procent van de consumenten een eigen bezorgtijd wil kiezen, terwijl 42 procent de snelheid van leveren het belangrijkst vindt. Zo’n 66 procent van de consumenten het gemakkelijker om met één account in te loggen bij verschillende webshops. Vanuit milieuoogpunt blijkt 46 procent van de consumenten voorstander te zijn van het combineren van bestellingen in een wekelijkse levering als dit beter zou zijn voor het milieu.