DSM ziet door overname van CSK kansen voor zuivelsector
De overname van CSK door DSM Food Specialties deed enig stof opwaaien in de kaassector. Een klein jaar later vertelt André de Haan van DSM over de mogelijkheden die de krachtenbundeling de zuivelsector biedt.
Tekst: René van Buitenen
Eind vorig jaar kondigde DSM de overname aan van CSK Food Enrichment. Dat leidde tot vragen in de markt over de toekomst van de befaamde zuursels en stremsels die Nederlandse kaas wereldwijde roem hebben bezorgd. Bleef het erfgoed van de Nederlandse zuivelsector met de verkoop van CSK aan DSM wel in goede handen?
DSM begrijpt zorg
André de Haan, business director Cheese bij DSM, begreep die zorg volkomen. “Toen de eigenaren van CSK het besluit kenbaar hadden gemaakt om het bedrijf onder te brengen in een groter geheel, werden klanten nieuwsgierig. Ze vroegen zich af wat dat voor hen zou betekenen. Dat vond ik heel begrijpelijk.”
Beide partijen hebben die zorg vroegtijdig onderkend, stelt hij. “Vanaf het begin in het verkoopproces was het voor de eigenaren van CSK een voorwaarde dat het Nederlandse kaaserfgoed bewaard zou blijven. CSK is een belangrijke ingrediëntenleverancier met een gespecialiseerd portfolio bacteriële cultures en met een uitgebreide kennis van de Nederlandse kaasindustrie en de kaaskwaliteit. Hoe dat goed te borgen tijdens het integratieproces, heeft de afgelopen tijd bij ons vooropgestaan. Wij hebben altijd benadrukt dat we het nationale kaaserfgoed van CSK beschikbaar willen blijven houden. Dat is een commitment dat we graag uitspreken. Je kunt daar wel contractuele afspraken over maken, maar persoonlijk denk ik dat het veel belangrijker is dat er bij de medewerkers een sterke passie is voor de Nederlandse kaasindustrie. Dat is ook hetgeen beide partijen bindt.”
‘Mooie match’
Hoewel het concern vele malen groter is dan CSK blijken beide partijen elkaar goed aan te vullen, ervaart De Haan. Hij spreekt van een “hele mooie match”. Waar CSK een wereldwijde positie heeft opgebouwd vanuit de Nederlandse Goudsekaastechnologie , heeft DSM een vooraanstaande positie opgebouwd in onder andere cheddar in de Verenigde Staten en Australië.
CSK had de laatste jaren zijn portfolio uitgebreid met cultures voor yoghurt, kwark en mozzarella. Vorig jaar nog lanceerde het speciale cultures voor roer-, stand-, drink- en geconcentreerde yoghurts. Segmenten waar ook DSM actief in is en verder in wil groeien, vandaar de investering. Zoals DSM ook de mozzarellamarkt als veelbelovend had aangemerkt.
De Haan: “We waren allebei bezig ons portfolio te verbreden. Nu brengen we de stammencultures van beide bedrijven bij elkaar. Daardoor hebben we plotseling een veel grotere toolbox tot onze beschikking. Dat is heel interessant voor onze klanten, want we kunnen ze nu nog veel meer oplossingen bieden. Je ziet bij voorbeeld op dit moment veel verschillen merkkazen op de markt. Wij beschikken nu over een nog sterkere portfolio met smaakcultures. Samen met de kennis van de kaasmakers zijn we daardoor in staat om nieuwe unieke smaken voor onze klanten te ontwikkelen als wel hun processen nog efficiënter te maken. En dit niet alleen voor kaas maar nu ook voor verse producten als yoghurt en kwark.”
Naam CSK verankerd
Om die extra mogelijkheden optimaal te benutten voegt DSM de R&D-activiteiten van beide bedrijven samen. De bestaande onderzoekscentra in Wageningen en Delft blijven bestaan, maar worden centraal aangestuurd. Daarmee is het integratieproces nagenoeg afgerond, aldus De Haan. Hij wijst erop dat CSK weliswaar als zelfstandige entiteit verdwijnt, maar dat alles waar CSK voor staat, blijft. “De naam CSK is verankerd in de producten, maar nog veel meer in de kennis en de passie van de mensen die hier werken. Dat verdwijnt niet.”
Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 10 2020. Nog geen abonnee? Klik HIER en profiteer het eerste jaar van maar liefst 25% korting.