Duitse bedrijven liften mee op succes skyr Arla Foods
Een van de succesnummers op de Duitse zuivelmarkt is skyr, enkele jaren geleden geïntroduceerd door Arla Foods. Inmiddels bieden diverse Duitse zuivelondernemingen skyrvarianten aan.
Tekst: Hermann-Josef Martin
De Duitse markt voor eiwitrijke zuivelproducten groeit. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen Market Track blijkt dat de omzet van producten uit de ‘witte lijn’ in de Duitse retail in 2018 naar € 11,8 miljard steeg. Dat was 4,7 procent meer dan een jaar eerder. Die toename komt door de hogere verkoopprijzen; de afzet daalde met 1 procent tot bijna 6,4 miljoen ton.
De grootste procentuele stijging komt volgens Nielsen op naam het eiwitrijke product skyr. De omzet daarvan groeide met 34,1 procent. Het van oorsprong IJslandse zuivelproduct dat het midden houdt tussen yoghurt en kwark heeft in korte tijd een stevige positie verworven op de Duitse markt. Het verkoopsucces heeft er toe geleid dat het product inmiddels door verschillende zuivelproducenten wordt aangeboden. In de Duitse supermarkten is het onder zowel A-merk als huismerk verkrijgbaar.
‘Skyr is uniek product’
Arla Foods Deutschland was de eerste zuivelonderneming die het product lanceerde. In juni 2015 zette de Duitse dochteronderneming van het Scandinavische concern Arla skyr in de markt. Skyr (met 0,2 procent vet en 11 procent eiwit) is volgens het bedrijf “een uniek product dat bijzonder aantrekkelijk is voor de groeiende doelgroep van gezondheidsbewuste consumenten”. Skyr trekt zowel de kwark- als de yoghurtliefhebber aan. Al vrij snel na de lancering, die met een intensieve marketingcampagne gepaard ging, slaagde Arla er in haar skyrassortiment in vrijwel alle grote Duitse winkelketens op de plank te krijgen.
De groeiende verkoop leverde de onderneming gaandeweg prijzen op:
•Good Food Award 2016
(WomensHealth/MensHealth);
•Bestseller 2016 (Rundschau für den Lebensmittelhandel);
•Country Winner 2016 (World Tour Sial);
•Produkt des Jahres 2016 (Milch-Marketing);
•Top Marke 2018 (Lebensmittel Zeitung).
Arla produceert het grootste deel van de skyr in haar fabriek Upahl in de noordoostelijke Duitse deelstaat Mecklenburg-Voorpommeren. Daar is de afgelopen drie jaar voor ongeveer € 60 miljoen geïnvesteerd. Het assortiment is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Op die manier hoopt zij de concurrentie voor te blijven. Want het skyrsucces heeft andere zuivelproducenten wakker geschud. Ook zij bieden inmiddels skyr aan bij de belangrijkste Duitse discounters en supermarktketens.
DMK
In april 2018 kwam de grootste Duitse zuivelonderneming DMK op de markt met verschillende vloeibare, gekoelde en ijskoude skyrvarianten. Aanvankelijk bracht DMK die uit onder haar koepelmerk Milram, maar inmiddels levert zij ook onder de huismerken van verschillende supermarktketens. Voor het foodservicekanaal is skyr beschikbaar onder het Milram-to-go-concept.
Voor de productie van skyr maakt DMK naar eigen zeggen gebruik van afgeroomde, gepasteuriseerde melk met speciale melkzuurbacteriën en stremsel. “Je hebt ongeveer drie keer zoveel melk nodig als voor conventionele yoghurt. Het resultaat is een product dat doet denken aan magere kwark of romige Griekse yoghurt, maar is eigenlijk een roomkaas en heeft een licht zure smaak.” De skyr bij DMK heeft een eiwitgehalte van ten minste 9 procent en een vetgehalte van 0,1 tot 0,2 procent.
Lactosevrij
Omira, de Duitse dochtermaatschappij van het Franse concern Lactalis haakte op de skyrtrend in door met een lactosevrije variant te komen. Onder de naam Minus L Lactose Free bracht zij twee jaar geleden verschillende andere eiwitrijke producten op de markt: behalve skyr in een hersluitbare beker, magere melk met 51 gram eiwit per verpakking en verrijkt met vitamine D en twee soorten yoghurt, elk met 12 gram eiwit per beker.
Biologisch
Andechser Molkerei Scheitz introduceerde vorig jaar een biologische skyr in drie verschillende smaken. Volgens het familiebedrijf doet Andechser Natur Bio Skyr denken aan zowel een romig mengsel van magere kwark en yoghurt als aan vetarme roomkaas. Het product heeft een vetgehalte van 0,2 procent, 3,5 procent lactose en 11 procent eiwit. De Zuid-Duitse producent van biologische zuivel garandeert bovendien dat haar skyr gmo-vrij is.
Gropper
De Duitse zuivelproducent van private labels, Gropper, produceert skyrproducten voor diverse discounters. Aan Lidl levert de Beierse onderneming bijvoorbeeld Milbona Skyr Drink met 0,2 procent vet. Het is een gefermenteerde drank met 60 procent eiwit met een microbieel stremsel. In plaats van toegevoegd suiker zijn er de zoetstoffen aspartaam en acesulfaam-K aan toegevoegd.
Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 3 2020. Nog geen abonnee? Klik HIER en profiteer het eerste jaar van maar liefst 25% korting.