Lekkere traktatie waar je beter van wordt

‹ Terug naar overzicht

Lekkere traktatie waar je beter van wordt

Geplaatst op:

Het is begonnen met een vraag van het plaatselijke ziekenhuis: de ontwikkeling van een gezonde traktatie die patiënten helpt aan te sterken. Dit jaar heeft start-up Huberts’ Food samen met Ausnutria eiwitrijk ijs op basis van geitenzuivel geïntroduceerd op een internationale beurs in Dubai.
(Uit ZuivelZicht nr. 7, juli 2024)

Victor van Saltbommel: “Wie wordt nu niet blij van een ijsje?” (Foto: Albert Brunsting)

Tekst: Janet Katerberg

“Ja, er zijn wel meer ijsjes met gezondheidsvoordelen op de markt, maar die zijn niet zo lekker.” Victor van Saltbommel, mede-eigenaar van Huberts’ Food in Meppel (DR) windt er geen doekjes om. Ook bij zijn extra eiwitrijke product gaat het om genieten van de volle smaak en ambachtelijk karakter. Zijn ijs bevat 10 gram eiwit per portie van 90 gram. Dat is ruim drie keer de hoeveelheid van gewoon ijs en voldoende om de claim eiwitrijk te mogen dragen. Het is in de eerste plaats bedoeld voor mensen met een verhoogd risico op ondervoeding, bijvoorbeeld vanwege ziekte of ouderdom. De aanleiding is een vraag vanuit het lokale streekziekenhuis aan Victors vader Constant, de ijsbereider van het familiebedrijf. “Een heel concrete vraag: kun je een verantwoorde traktatie maken voor onze dialysepatiënten, zodat ze sneller aansterken. Het ziekenhuis had een potje voor de ontwikkelkosten en mijn vader ging aan de slag met de specifieke wens.”

Kauwgom

In eerste instantie lijkt de uitdaging vooral te zitten in certificeringsvraagstukken en kwaliteitsaspecten. Het gaat immers om mensen met een kwetsbare gezondheid. De echte uitdaging is echter de impact van de extra eiwitten op de textuur van het ijs geweest. “In het begin leek het wel kauwgom”, vertelt Van Saltbommel lachend. “Maar uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen.” Hoe hebben ze het opgelost? “Dat is het geheim van de ijsbereider”, zegt hij. “Maar de romige smaak van ons product heeft wel alles te maken met de eisen die we stellen aan het proces en de ingrediënten, zoals het gebruik van slagroom en eigeel.” Een lekkere traktatie is een waardevolle aanvulling op de vaak minder smakelijke dieetvoeding, aldus de ijsmaker. “Wie wordt er nu niet blij van een ijsje? En als je daarmee iemand kunt helpen door de eetlust te stimuleren, en als diegene mede door die extra eiwitten ook nog sneller herstelt, dan is dat toch het mooiste dat er is?” Van Saltbommel noemt zichzelf een commercieel idealist. Met een Wageningse achtergrond in bedrijfswetenschappen en duurzaam ondernemerschap, heeft hij in het verleden start-ups begeleid bij het tot waarde brengen van onderzoek. Zijn eigen onderneming Huberts’ Food is daarvan ook een voorbeeld. “Commercieel denken en idealen nastreven, gaan voor mij hand in hand.”

Dubai

Het eiwitrijke ijs uit Meppel heeft zijn weg gevonden naar verschillende zorgcentra in Nederland. Van Isala klinieken (regio Zwolle) tot Rijnstate (Arnhem) en het Maastricht Universitair Medisch Centrum. Vanuit deze zorgomgeving is het opgepikt door Ausnutria, de specialist in geitenmelk. Tot dan toe was het ijs volledig van koemelk gemaakt. Voor de internationale vakbeurs Gulfood in Dubai is het team van Huberts’ Foods de ontwikkelkelder ingedoken en aan de slag met geitenwei gegaan. De zoektocht heeft uiteindelijk drie smaken opgeleverd, die dit voorjaar zijn gepresenteerd.

Voor de start-up is dit een bijzondere ervaring: met een regionaal product, tussen de gevestigde orde, op een internationale beurs. Van Saltbommel: “Het ijs invoeren lukte niet, dus het moest lokaal worden geproduceerd, maar hoe maak je ons ambachtelijk ijs binnen de mogelijkheden die daar zijn?” Uiteindelijk lukt het en is het een succesvol product dat gretig aftrek vindt op de beurs. En hiermee houdt het niet op. De volgende stap op de innovatieagenda is het ontwikkelen van eiwitrijk ijs dat volledig gebaseerd is op geitenmelk. “Dat is zo mogelijk nog meer een niche. Maar dan gebeurt er ook wel iets bijzonders. Geitenmelk is makkelijker verteerbaar en dat maakt het bijvoorbeeld super interessant voor sporters. Tegelijk verandert ook de smaak en dat brengt voor ons ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee.”

Poedervorm

Hoe gaat de start-up zich in de komende tijd ontwikkelen? Van Saltbommel: “Wat we doen is een ander, uniek proces om te komen tot een ambachtelijk ijs. De vraag is hoe we ons daarmee zo goed mogelijk kunnen blijven onderscheiden. Ook als we gaan opschalen.” Met een ijs in poedervorm, als halffabrikaat, is dat wellicht mogelijk. Maar dan worden de ingrediënten en de bereiding van het ijs min of meer van elkaar gescheiden. In dat geval zou Huberts’ zelfs de kant op kunnen gaan van een ‘private label’-producent. Maar daar liggen de ambities van het jonge bedrijf beslist niet. “Ik wil geen kansen laten liggen, maar ook herkenbaar blijven en op onze eigen manier waarde kunnen blijven toevoegen. De focus ligt op de zorg, bijvoorbeeld met nieuwe concepten voor maaltijdverstrekking die daar worden aangeboden. Daarnaast liggen er kansen in de retail. Ik kan me voorstellen dat we daar eerst in Nederland naar kijken, daarna misschien over de grens: België, Duitsland… Hoe dan ook, altijd met beide benen op de grond.”

Spin-off van ambachtelijke ijssalon

Huberts’ Food wordt gerund door een driekoppige directie. Victor van Saltbommel is algemeen directeur, vader Constant is de ijsbereider en verantwoordelijk voor productontwikkeling. De kennis van voeding en marktontwikkeling, komt voor rekening van commercieel directeur Thédor van Vleuten. Huberts’ Food is een spin-off van de in Meppel gevestigde Brasserie en IJssalon Huberts, een familiebedrijf, waarin Constant van Saltbommel de vierde generatie vertegenwoordigt. Het eigengemaakte ijs is beroemd in de verre omtrek en wordt nog wekelijks handmatig gemaakt in de kelder onder de ijssalon. In deze kleine ruimte is ook de basis gelegd voor het eiwitrijke ijs van Huberts’ Food.