Markt voor mozzarella blijft groeien ondanks corona
Annual Insight analyseert maandelijks in ZuivelZicht de ontwikkelingen in de zuivelmarkt op basis van data. Het bedrijf gelooft dat het gebruik van data in toenemende mate van belang is om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen. Deze maand kijkt de datascientist naar de onverminderde groei op de markt voor mozzarella en de manier waarop spelers deze markt bedienen.
Tekst: Mathieu Geuskens
Mozzarella blijft onverminderd populair. De kaas streefde in 2018 Gouda voorbij als voornaamste handelsproduct voor Europese zuivelexporteurs en ook in 2019 vertoonde de soort forse volumegroei: +6,6 procent ten opzichte van 2018 (zie grafiek 1). De prijzen van beide producten lager vorig jaar dicht bij elkaar. Voor mozzarella werd in 2019 gemiddeld € 3,56/kg betaald. Gouda is met een gemiddelde van € 3.59/kg slechts een fractie duurder.
De tekst gaat verder onder de grafiek.
De impact van de coronapandemie op de handel in mozzarella lijkt zich te beperken. Aanvankelijk stagneerde de handel op het hoogtepunt van de Europa-brede lockdown maatregelen in april. De handel herstelde zich weer in mei met een exportvolume dat 7 procent hoger lag dan een jaar eerder. Sinds april is er wél druk op de handelsprijzen ontstaan (grafiek 2). Dit effect wordt vermoedelijk ook deels veroorzaakt door een toegenomen aanbod van mozzarella. Want bedrijven hebben de productiecapaciteit voor deze verse kaas de afgelopen jaren fors uitgebreid.
Twee strategieën spelers mozzarella
De groeiende markt voor mozzarella heeft geleid tot substantiële investeringen in capaciteitsuitbreiding. Hierin zijn twee duidelijke strategieën te onderscheiden. Enerzijds zijn er spelers die investeren in eigen fabrieken of in de overname van andere partijen. Anderzijds zijn er spelers die inzetten op strategische partnerships met producerende partijen.
De tekst gaat verder onder de grafiek.
De spelers uit de eerste categorie zijn overwegend private spelers, zoals de wereldmarktleider Leprino Foods die in 2020 de Braziliaanse producent Lactojara (capaciteit 2015: 8.000 ton) overnam. Leprino Foods ging eerder een samenwerking aan met het Ierse concern Glanbia. Zij bouwen gezamenlijk een fabriek in Ierland met een capaciteit van 45.000 ton. De fabriek moet in de eerste helft van komend jaar operationeel zijn. Ook Lactalis breidde de mozzarellacapaciteit uit door de Italiaanse kaasmaker Nuova Castelli in 2019 over te nemen. Daarmee voegde het Franse concern vijf mozzarellafabrieken aan zijn portfolio toe.
De tekst gaat verder onder de grafiek.
De zuivelcoöperaties FrieslandCampina en Arla Foods kiezen voor de andere aanpak. Zij zijn strategische partnerships aangegaan met producerende partijen. Zo gaat Royal A-ware in de nieuwe fabriek in Heerenveen 45.000 ton mozzarella produceren voor FrieslandCampina, nadat de coöperatie eerder een samenwerking met het Duitse bedrijf DMK aanging voor de productie van 20.000 ton mozzarella. Ook Arla Foods zoekt de samenwerking met DMK op. De Duitsers produceren jaarlijks circa 35.000 ton van deze verse kaas voor de Deense coöperatie.
Interne markt
De toegenomen capaciteit is voornamelijk voor de interne Europese markt bestemd. Van de 613.000 ton mozzarella die Europese landen in 2019 gezamenlijk exporteren vindt slechts 86.000 ton (14 procent) zijn weg naar andere regio’s. Met een exportvolume van 193.000 ton is Duitsland de grootste exporteur, op afstand gevolgd door Italië (106.000 ton). Door een significant hogere handelsprijs ligt de exportwaarde van de Italiaanse mozzarella een stuk dichter bij die van Duitsland. Waar onze oosterburen in 2019 mozzarella voor gemiddeld € 3,25 per kilo exporteren, weet Italië een gemiddelde kiloprijs van € 4,99 te realiseren. Dit prijsverschil wijst op het hogere aandeel van kwalitatief hoogwaardige mozzarella in de Italiaanse productie en export.
Japan
Het gros van de in Europa geproduceerde mozzarella dat niet binnen de regio blijft, is bestemd voor Azië. Deze regio importeerde in 2019 72.000 ton uit Europa, waarbij vooral Zuid-Korea (30.000 ton) en Japan (12.000 ton) belangrijke afzetmarkten zijn.
De tekst gaat verder onder de foto.
Een opvallend verschil tussen beide markten is het prijsniveau. De mozzarella die naar Zuid-Korea gaat levert gemiddeld € 3,20 per kilo op. De gemiddelde importprijs van mozzarella voor de Japanse markt ligt met € 4,02 per kilo beduidend hoger. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de Japanse consument een voorkeur heeft voor kwalitatief hoogwaardige mozzarella. Dat wordt onderstreept wordt door het significant hogere aandeel van Italiaanse mozzarella in de Japanse import.
Mathieu Geuskens is zuivelanalist bij Annual Insight.
Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 12 2020. Nog geen abonnee? Klik HIER en profiteer het eerste jaar van maar liefst 25% korting.