Toegang tot Azië en meer armslag voor innovatie
Afgelopen najaar maakten Amalthea en Ausnutria bekend nauwer te gaan samenwerken. De portfolio’s sluiten mooi op elkaar aan en samen hebben ze meer slagkracht voor de toekomst, aldus Joop de Groot, CEO bij Amalthea. “Voor mij is deze samenwerking een kroon op mijn werk.”
(Uit Zuivelzicht 1, januari 2023)
Tekst: Alice Booij
Met 50 geitenhouders, die ieder gemiddeld zo’n 1200 geiten melken, is de geitenzuivelcoöperatie Amalthea niet de grootste in de geitensector. Door innovatief en toekomstbestendig te ondondernemen weet de geitenkaasproducent wel de aandacht te trekken. Denk daarbij aan CleardMilk, waarbij een slim filtratiesysteem componenten zoals wei en room ontleedt uit rauwe geitenmelk. “Zo kunnen we wei produceren zonder te verkazen”, noemt Amalthea-CEO Joop de Groot als één van de voordelen. “Daarbij blijft bovendien de volle smaak behouden.” CleardMilk is het resultaat van de al enige jaren geleden ontstane voorzichtige samenwerking van Amalthea en Ausnutria. “Innovaties als deze geven ons een voorsprong in de geitenzuivelsector, maar die kun je alleen realiseren wanneer je voldoende volume hebt.”
Aanvullend portfolio
Met de Aziatische onderneming Ausnutria – met onder andere een productielocatie in Heerenveen – heeft Amalthea, met thuisbasis Rijen (NB), zo’n partner gevonden. ”Zij zijn sterk in baby- en kindervoeding, vooral op de Aziatische markt, wij in kaas- en weiproducten. Dus we zijn heel aanvullend aan elkaar en vergroten elkaars portfolio”, verklaart De Groot de ‘klik’ tussen de twee bedrijven. Met de investering in de inmiddels gepatenteerde CleardMilk is het synergievoordeel bewezen. “Microfiltreren met geitenmelk is een technisch hoogstandje. Dit is een belangrijke stap in de vierkantsverwaarding van de melk. Zo brengen we elke liter maximaal tot waarde. Dat is een duidelijk voorbeeld van een ontwikkeling die naar de toekomst toe op meerdere vlakken belangrijk is en die je sneller en beter samen kunt doen.” Zo helpt CleardMilk bij het realiseren van een gunstiger voetafdruk, nog zo’n item waar de geitenzuivelorganisaties – net als de hele zuivelindustrie – druk mee bezig zijn. “We vervoeren minder water, in plaats van drie tankwagens rijdt er nog maar één. De volgende uitdaging ligt er ook al: onze fabriek helemaal gasloos laten draaien.”
Aziatische markt
Het bericht van de geïntensiveerde samenwerking van Amalthea en Ausnutria in oktober dit jaar was dan ook geen verrassing. Ausnutria neemt een 50 procent-participatie in Amalthea. De Groot geeft aan dat het voor Amalthea een logische stap in zijn geschiedenis is. “We hebben hiermee toegang tot de Aziatische markt met een grote toegevoegde waarde. Bovendien hebben we met een nauwere samenwerking ook meer financiële armslag om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Innoveren is een kostbaar, maar ook noodzakelijk, traject. Samenwerken is een vereiste voor de toekomst.”
Wat het Aziatisch georiënteerde Ausnutria betreft heeft het bedrijf een partner gevonden die ook denkt en werkt in de hoogste kwaliteit. “Zij werken aan baby- en kindervoeding, dan wil je alleen met de allerbeste producten werken. En ze weten in Azië heel goed dat als het uit Nederland komt, het van de hoogste kwaliteit is.”
Naar volwassen en professioneel
Ondernemer Joop de Groot is sinds 2014 eigenaar van productiebedrijf Amalthea. Daarvoor waren de leden van de Coöperatie Amalthea de baas. Het is lastig te investeren in de geitenhouderij en een productielocatie. De Groot heeft hen geholpen met een strategisch plan voor de toekomst en heeft niet geaarzeld er zelf in te stappen toen de geitenhouders dat vroegen. “Hoe mooi is het dan wanneer je binnen tien jaar al doelen hebt gerealiseerd.” De intensieve samenwerking met Ausnutria noemt hij dan ook: “De kroon op mijn werk.” Van oudsher heeft de geitensector nog wel een geitenwollensokkenimago, weet de Groot. Maar dat verandert. “De laatste tien jaar is het in de sector gruwelijk hard gegaan. Niet alleen wat betreft innovatie, ook op het erf bij de geitenhouders. Denk aan voeren, huisvesten en fokken van de geiten, en niet te vergeten duurzaamheid.
In het verleden had Frankrijk die voortrekkersrol, die we in Nederland hebben overgenomen. We zijn in volume gegroeid, hebben de meeste vierkante meters per geit, de hoogste melkproductie en de hoogste gezondheidsstatus. Ook een diervriendelijke ontwikkeling als ‘duurmelken’ komt uit Nederland.
“Dat zijn allemaal grote stappen voorwaarts”, klinkt het gedreven. “De sector is de laatste jaren professioneler en volwassener geworden”, signaleert De Groot die zijn sector nog wel een niche noemt. “Koemelk en alles dat daaromheen hangt is natuurlijk vele malen groter, maar wij merken dat we met de geiten flinke slagen maken.” De samenwerking van Amalthea en Ausnutria is een logische vervolgstap die “voor de hele sector goed is.” Ook al lijkt in Nederland een grens bereikt te zijn in groei? De Groot: “We maken alle jaren nog een beetje groei door en waar we op slot zitten zijn we creatiever geworden in verbeteren.” Hij houdt vertrouwen in het gezonde verstand, ook dat van de overheid. “De overheid ziet ook dat de geitensector het netjes voor elkaar heeft. Ik kan niet geloven dat ze zo’n voorsprong verkwanselen. Het kan niet waar zijn dat ze zo’n innovatieve sector overboord gooien.”