Arla Foods groeit door in Nederland
Arla Foods groeit door in Nederland. Vorig jaar realiseerde het Deens-Zweedse zuivelconcern 7,9 procent omzetgroei in ons land. Het marktaandeel in dagverse zuivel steeg naar ruim 11 procent. Dit komt met name door de verkoop van zuivel onder het Arla-merk, zo meldt Arla. Het afgelopen jaar werd daarmee 13,9 procent groei behaald.
De resultaten tonen volgens Arla Foods aan dat de cooperatie met Arla Biologisch, Arla Lactofree, Melkunie Breaker en Melkunie Protein inspeelt op consumentenbehoeften als gezondheid, duurzaamheid en gemak, aldus de coöperatie tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
Retail: Arla nummer een in zuivel
Voor het vierde jaar op rij is Arla Foods door haar retailpartners gekozen tot nummer een in het zuivelsegment, zo blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek van de Advantage Group. Naast omzetgroei van het Arla-merk staat Arla mede door de groei van Arla skyr en Arla Lactofree voor het tweede jaar op rij in de top 5 van snelst groeiende consumentenmerken binnen het voedingssegment blijkt uit de Merken Top 100. Arla werd vorig jaar ook op de Belgische markt geïntroduceerd.
Ook internationaal groei voor merkproducten
Ook internationaal groeide Arla Foods in 2018. De groepsomzet steeg naar € 10,4 miljard (ten opzichte van € 10,3 miljard in 2017 en € 9,6 miljard in 2016). Dit is voornamelijk het gevolg van de sterke groei (3,1 procent) in de verkoop van merkproducten in een breder aanbod zuivelproducten.
De merkactiviteiten van Arla Foods zijn goed voor een aandeel van 45,2 procent, een resultaat dat de langetermijndoelstelling van 45 procent uit de Good Growth 2020-
strategie overtreft.
Melkafnameprijs verbeterd
Arla’s performance price (melkafnameprijs) die wordt gebruikt om de waarde te meten die Arla per kg melk creëert, nam na het eerste kwartaal toe en verbeterde gedurende het afgelopen jaar. De gemiddelde melkafnameprijs kwam eind 2018 uit op 36,4 eurocent per kg melk.
Uitbetaling nettowinst aan melkveehouders
De negatieve gevolgen van de droge zomer in Europa waren eind vorig jaar goed voelbaar. De verwachte groei van het melkvolume in Europa stagneerde en leden-melkveehouders van Arla werden geconfronteerd met hogere voerprijzen.
Arla besloot de volledige nettowinst van 2018 – een bedrag van € 290 miljoen – eenmalig uit te keren aan de melkveehouders. Dit betekent dat de melkveehouder voor elke geleverde kg 2,3 eurocent nabetaling ontvangt.
Investeringen in 2019
Arla gaat dit jaar investeren in nieuwe technologieën en de toeleveringsketen. De focus ligt hierbij op energie-efficiëntie en optimalisatie. De coöperatie wil € 458 miljoen investeren in onder meer een nieuwe poedertoren in Pronsfeld (Duitsland) en de uitbreiding en in modernisering van productielocaties in Noord-Europa.
De verwachte groepsomzet van Arla voor dit jaar bedraagt tussen de € 10,2 miljard en € 10,6 miljard. Arla verwacht dat de schuldenlast voor 2019 binnen het doelbereik van 2,8 procent tot 3,4 procent zal uitkomen, ondanks de uitbetaling van de volledige nettowinst van 2018 aan de melkveehouders.
Bij Arla Foods zijn 11.200 melkveehouders in zeven landen aangesloten: Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België en Luxemburg.