B&G Foodfactory kan snelle groei nu financieren
FB Oranjewoud Participaties heeft een belang genomen in ijsproducent B&G Foodfactory in Surhuisterveen. Met de deelname kan het bedrijf zijn snelle groei financieren, aldus B&G-directeur Jos Blom in de Leeuwarder Courant. Beide partijen doen geen mededelingen over het belang van FB Oranjewoud en het bedrag dat ermee gemoeid is.
B&G Foodfactory, producent van biologisch ijs, maakt onder meer speciaal ijs voor bekende merken. Het bedrijf voert gesprekken met onder meer Tony’s Chocolonely, FrieslandCampina en Unilever waarmee het nieuwe producten wil ontwikkelen. Het bedrijf onderscheidt zich volgens Blom in het flexibel in volumes meegroeien met de klantbehoefte. Het bedrijf beschikt in zijn fabriek over een 3D-foodprinter die snel mallen produceert voor bijzondere ijsvormen voor klanten met specifieke wensen.
Blom en mede-eigenaar Henk van der Heide maken nu vijf jaar ambachtelijk biologisch ijs van lokale melk en vers biologisch fruit.
Nieuwe duurzame fabriek
B&G Foodfactory nam een jaar geleden een nieuwe duurzame fabriek. Het pand, een investering van rond € 1.100.000, omvat 1.150 m2 en beslaat voor een deel twee verdiepingen, is uitgerust met zonnepanelen en met een vriescel die wordt gekoeld met eigen zonne-energie.
B&G van drie naar tien medewerkers
De voormalige ijsfabriek van 300 m2 was met name gericht op het leveren van 5-literbakken voor ijssalons. In de huidige fabriek – qua capaciteit in vierkante meters vijf keer zo groot – maakt het bedrijf ijsconcepten voor retail. Het pand heeft vier tot vijf productielijnen en er is een eigen vrieshal met opslag voor 150 pallets. B&G groeide in de afgelopen jaren uit van drie naar tien medewerkers. In piekperiodes werken er 35 mensen die per dag 20.000 ijsjes maken.