Entremont komt naar Nederlandse retailmarkt
Entremont, het zeventigjarige kaasmerk van de grootste Franse zuivelcoöperatie Sodiaal, komt naar Nederland. In België is dit een belangrijk en premium kwaliteitsmerk, gebaseerd op passie, authenticiteit en vakmanschap. De verschillende kazen binnen het aanbod met een beschermende BOB- of BGA-status bekrachtigen dit. “Belangrijk in de marktstrategie is de diversiteit in smaken en verpakkingen voor elk consument”, zegt Gert Meeus van Entremont Benelux.
Het verhaal van Entremont begint in 1948. François, Marius en Edouard Entremont gaan in Annecy en het departement de Haute-Savoie, grenzend aan Zwitserland, emmentaler verkopen. In 1950 krijgen ze het idee om de kaaswielen van de Franse alpenweide te laten rijpen in hun kelders.
Entremont is overigens het enige merk dat in de zelfbediening ook emmenthaler aanbiedt, gerijpt volgens de aloude ‘Affinage de tradition’. De rijping in de open lucht wordt nauwgezet gevolgd en garandeert een onderscheidende smaak en textuur, aldus Gert Meeus, key accountmanager bij Entremont Benelux in Brussel. Het jaar 1972 is het begin van de voorverpakte kazen, Entremont was hierin een pionier in Frankrijk, zegt hij. “‘Entremont Maître Fromager’ wordt een begrip en het succes groeit. In de jaren negentig zorgde Entremont voor een revolutie door hersluitbare zakjes aan te bieden voor geraspte kaas.” Om het aanbod verder uit te breiden, volgde in 1993 de overname van Juragruyère. De kazen uit de Haute-Savoie breidden zich uit met comté en gruyère. In 2011 nam Sodiaal het over (Tekst: Yves De Groote, Foto: Entremont).
[Lees het hele artikel in het magazine ZuivelZicht mei 2018]