Grozette: vraag uit Azië komt weer op gang
Grozette, producent van geraspte kaasproducten en poederkaas, ziet de vraag vanuit Azië weer op gang komen, vertelt directeur Ewald Bontje in ABN AMRO Insights.
De kaasproducten van Grozette vinden hun weg naar cateraars, supermarkten en voedselproducenten in dertig landen wereldwijd. De vraag vanuit Aziëe stabiliseert zich sinds 1 april, merkt Bontje. “We leveren veel in China, Japan en Taiwan en daar zien we het aantal orders op dit moment weer op gang komen. De Aziatische klanten vragen om extra voorraad. Van files aan de Europese landsgrenzen of administratieve belemmeringen hebben we de afgelopen weken gelukkig niets gemerkt. Wat helpt is dat de voedselindustrie in alle EU-landen is aangewezen tot vitale sector. Leveranciers moeten blijven leveren, ook naar afnemers in het buitenland.”
Grozette: extra orders voor voorraad
“We verwerken meer dan vijftig verschillende soorten kazen in onze producten”, vertelt Bontje. “Toen de gezondheidssituatie in Italië februari snel verslechterde, hebben we extra orders geplaatst bij onze leveranciers van Parmigiano Reggiano, Grana Padano en Pecorino, zodat we er zeker van waren dat we voldoende voorraad zouden hebben. Op deze momenten zie je hoe belangrijk het is om goede relaties te hebben met je ketenpartners.”
Maatregelen volgens RIVM-voorschriften
De Grozette-directeur vervolgt: “Begin maart hebben we binnen het bedrijf diverse maatregelen genomen in lijn met de RIVM-voorschriften. Alle externe afspraken met leveranciers en klanten hebben we geannuleerd en ook komen we binnen het bedrijf niet meer bij elkaar om te vergaderen. In elke kantoorkamer werkt nog maar één persoon; de anderen werken vanuit huis. Daarnaast doen we dagelijks een infrarood-temperatuurmeting bij personeelsleden. In totaal hebben we hiermee drie werknemers preventief naar huis gestuurd. We zijn bezig met het realiseren van nieuwbouw op het terrein naast dat van ons. Besprekingen met de gemeente en de architect moeten opeens ook allemaal online worden gevoerd en dat gaat eigenlijk wel prima.”
Strooikaas hamsteren
Op 15 maart hield minister-president Rutte zijn eerste persconferentie. “Cateraars moesten hun deuren sluiten. De foodservicebedrijven vormen qua bij ons omzet de kleinste groep. Tegelijkertijd ontstond er een run op supermarkten. Veel van onze strooikaas is houdbaar en werd daarom gehamsterd”, zegt Bontje. “De vraag vanuit de supermarkten steeg in deze twee weken met circa 15 procent. In ons grootste en meest internationale afzetkanaal – de voedselproducenten – zagen we de vraag met zo’n 5 procent stijgen, bijvoorbeeld bij producenten van diepvriespizza’s. Daar leveren we onze 5-kilozakken strooikaas aan.”
Vraag retail compenseert vraaguitval
Grozette – waarvan de aandelen sinds 2017 in handen zijn van de Vandersterre Groep – heeft de vraaguitval bij de cateraars meer dan volledig kunnen compenseren met de gestegen vraag vanuit de supermarkten en voedselproducenten. “We hebben onze productielijnen doordeweeks opgeschaald van een tweeploegen- naar een drieploegensysteem en we zijn ook in het weekend gaan werken. Een aantal medewerkers van kantoor is bijgesprongen in de productie. Dat levert mooie dingen op zoals ideeën voor productverbetering. Aan buitenlandse supermarkten leveren we veel doosjes met twintig zakjes poederkaas van 40 gram. Die staan dan op de toonbank van de kaasafdeling. Maar de doosjes zijn onhandig om te vouwen en te vullen, zo hebben onze salesmanagers nu uit eigen ervaring gemerkt. Ze werken nu samen met de productieafdeling aan een nieuw ontwerp.”