Aantal duurzame producten met keurmerk groeit fors
Er zijn in de eerste helft van dit jaar fors meer duurzame producten met een keurmerk verkocht in de supermarkt, blijkt uit cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
Vooral zuivel met een keurmerk doet het goed. De productgroep laat met een toename van 7,9 naar 15,6 procent omzetaandeel producten met een keurmerk een forse groei zien in de verkoop van duurzame producten. Kaas is daarentegen met minder dan 3 procent aandeel in keurmerken een achterblijver in die groei.
Aantal producten met keurmerk neemt toe
Terwijl de markt met 4 procent groeit, stijgt de verkoop van duurzame producten met 28 procent. De groei zet onverminderd door en ook het aantal producten met een keurmerk neemt toe. Eén op de vijf euro’s aan boodschappen in de supermarkt wordt inmiddels besteed aan voeding met een keurmerk.
Dit eerste halfjaar is er in supermarkten € 2,5 miljard verkocht aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid. In dezelfde periode vorig jaar lag dit op nog op € 2 miljard. Voeding met een geborgde prestatie op het gebied van duurzaamheid krijgt een steeds groter aandeel in de totale supermarkt verkopen.
PlanetProof en Beter Leven
Het keurmerk On the way to PlanetProof, dat eind vorig jaar Milieukeur verving, kende in zuivel een sterke stijging. De totaalomzet voor dit label nam toe van € 10 miljoen naar € 174 miljoen in de eerst helft van dit jaar.
Het grootste keurmerk in de supermarkt is het Beter Leven keurmerk dat met 32 procent groeide. De totale omzet in voeding met het Beter Leven keurmerk is € 1,1 miljard.
Groei in alle keurmerken
De groei van duurzame voeding uit ketens met een geborgde duurzame prestatie is breed. Alle keurmerken en alle categorieën laten een sterke groei zien. Biologische voeding heeft met 8 procent de laagste groei, maar groeit als tweede grootste keurmerk nog steeds veel sterker dan de markt.
Kijk hier voor de Monitor Keurmerken Retail IRI 1ste helft 2018 en 2019.