Belgische zuivelindustrie verlaagde toegevoegde suikers

‹ Terug naar overzicht

Belgische zuivelindustrie verlaagde toegevoegde suikers

Geplaatst op:

De Belgische voedingindustrie heeft in de productgroep zuivel een reductie van 3,8 procent minder toegevoegde suikers bereikt ten opzichte van 2012. Dit door recepten van yoghurts, yoghurtdrinks, chocolademelk en desserts aan te passen. In plantaardige alternatieven voor zuivel ging het gehalte aan suikers met 18 procent omlaag. De zuivelindustrie sprak in 2016 het streven uit om in 2020 naar 5 procent minder toegevoegde suiker in zuivelproducten te gaan.

 

 

Danone maakte in navolging van deze resultaten bekend dat het concern tussen 2012 en 2016 het gehalte aan toegevoegde suikers in haar verse melkproducten met 4,9 procent heeft gereduceerd, een resultaat dat verdergaat dan de voor de zuivelcategorie vooropgestelde 3 procent uit het Convenant Evenwichtige Voeding. Aldi paste de samenstelling van 82 huismerkproducten aan, hetgeen op jaarbasis leidt tot minder 750 ton suiker, 130 ton vet en ruim 35 ton zout.

Zelfregulering heeft resultaat

De voedingsmiddelenfabrikanten in Belgie komen met het verlagen van het gehalte aan suikers en verzadigde vetten en meer toevoegen van vezels in voeding afspraken na met minister van volksgezondheid De Block en de FOD Volksgezondheid in het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding.

Met dit convenant wil de voedingssector aantonen dat bedrijven ook met zelfregulering en eigen initiatieven een positief resultaat en een gunstige impact op de dagelijkse energie-inname van de consument kunnen bereiken. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie en Comeos, de federatie voor de handel, begonnen in 2012 een traject om onevenwichtige voedingspatronen aan te pakken. De sector nam zich voor om samen met de overheid in vijf jaar tijd de gezonde keuze gemakkelijker te maken voor de consument. De voedingssector werkt daarbij op drie manieren: het aanpassen van de nutritionele samenstelling en de portiegroottes en via marketing en communicatie naar de consument.