Biologische omzet in supermarkten stagneert
De biologische omzet in supermarkten is vorig jaar met 4,9 procent gestegen, ten opzichte van 4,3 procent totale groei. Daarmee is het biologisch marktaandeel licht gestegen naar 3,21 procent, zo blijkt uit verkoopcijfers van supermarkten (IRI, 2020). De categorie biologische zuivel is met 3,8 procent gestegen. De subcategorie biologische kaas is met 6,1 procent gegroeid.
De groei van biologische omzet lijkt te stagneren, blijkt uit de nieuwste cijfers. In 2018 steeg de biologische omzet op producten in de supermarkt nog met 8,2 procent. Ten opzichte van 2018 steeg het marktaandeel slechts licht, van 3,19 procent naar 3,21 procent. Er is nog een forse stap te zetten om naar 25 procent biologische landbouw te groeien in 2030, zoals het streven in de Green Deal van de Europese commissie. Een nieuw stimuleringsbeleid moet zowel vraag als aanbod gaan stimuleren, aldus brancheorganisatie Bionext. Voor een evenwichtige groei van de markt is het belangrijk dat vraag en aanbod gelijk oplopen, om te voorkomen dat boeren met overschotten blijven zitten. Dat er drastische maatregelen moeten komen om die marktbeweging op gang te brengen, lijkt Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, vanzelfsprekend.
Prijs is barrière
“Als we echt willen dat biologisch een groter aandeel gaat innemen in de Nederlandse supermarkt, dan is er een rigoureus andere aanpak nodig dan de afgelopen jaren. Om er voor te zorgen dat de vraag bij consumenten en het aanbod in de Nederlandse retail gelijk stijgen”, aldus Wilde. “Daarbij is het van groot belang de belangrijkste barrières bij de consument weg te nemen, 68 procent van de consumenten geeft aan nu niet vaker biologisch te kopen door de prijs” (Ruigrok, 2020).
Stimuleren
In september deelt de biologische branche haar aanbevelingen aan de Nederlandse overheid, die moeten leiden tot een forse groei in biologische markt. De stimuleringsmaatregelen zijn zowel aan de zijde van vraag als aanbod noodzakelijk, om te voorkomen dat boeren met overschotten komen te zitten. Zo kan een BTW verlaging consumenten stimuleren vaker voor biologisch te kopen en kan gericht advies boeren helpen om de overstap naar biologisch makkelijker te maken. Bionext begon eerder dit jaar de campagne Bio lekker voor je. Doel van deze campagne voor de promotie van biologische producten in Nederland is de meerwaarde van biologische producten te laten zien en het marktaandeel te vergroten van 2,5 procent in 2018 naar 3 procent in 2021.