Faircoop verkoopt 9,5 miljoen liter ‘eerlijke’ melk
Faircoop verkocht vorig jaar 9,5 miljoen liter ‘eerlijke’ melk. Faircoop, de coöperatie van het Belgische zuivellabel Fairebel, garandeert de 550 aangesloten melkveehouders in België een kostendekkende prijs van 45 cent per liter melk.
Coöperatie Faircoop zet zuivel onder Fairebel-merk in de markt als ‘eerlijke melk’ waarmee melkveehouders een fatsoenlijk inkomen uit arbeid kunnen verwerven. Het initiatief om tot een kostendekkende melkprijs te komen kwam van enkele melkveehouders tijdens de melkcrisis zo’n tien jaar geleden.
Luxlait gaat ook Fairebel-melk ophalen
De meeste melkveehouders die nu zijn aangesloten bij de coöperatie blijven samenwerken met de eigen melkfabriek. Ze ontvangen van hun jaarproductie van enkele honderdduizenden liters voor een vijfde tot een derde deel de prijs van 45 eurocent per liter van Fairebel. Later dit jaar gaat Luxlait, zuivelverwerker van Fairebel, ook melk ophalen bij enkele Fairebel-boeren bij de Belgisch-Luxemburgse grens.
Aanbod zuivel uitbreiden
Dit jaar mikt Fairebel op 11 miljoen verkochte liters melk. Dit is een klein deel van de productie van de aangesloten leden. De coöperatie wil dit veranderen door het aanbod zuivelproducten verder uit te breiden. Er is nu volle melk met chocoladesmaak, ijs, kaas en boter en binnenkort komt hier biologische melk en ijs bij.
Aandelen Faircoop
De zuivelproducten worden in retail verkocht tegen een adviesprijs die het resultaat is van een correcte winstverdeling in de zuivelketen. Melkveehouders en ook consumenten kunnen deelnemen door aandelen van Faircoop te kopen. Het dividend van maximaal 6 procent wordt uitbetaald in de vorm van een waardebon voor de aankoop van Fairebel-producten.