Omzet speciaalzaken daalt verder
De verkopen bij speciaalzaken staan volgend jaar onder druk en de omzet krimpt met 0,5 procent, verwacht het ING Economisch Bureau.
De omzet van voedingswinkels steeg dit derde kwartaal met 1,5 procent, maar er werd in volume 0,3 procent minder verkocht, meldt het CBS.
De omzet van speciaalzaken, zoals kaaswinkels, lag 1 procent lager en de volumes daalden met 2,6 procent. Supermarkten behaalden 1,9 procent meer omzet, terwijl het volume op hetzelfde niveau lag als in het derde kwartaal van 2018.
Speciaalzaken: er is ruimte
Speciaalzaken zijn goed voor ruim 10 procent marktaandeel in food, maar dat neemt al langere tijd af. Hun aantal daalt mede door vergrijzing van het ondernemersbestand en er is minder groei van winkels met biologische producten.
Vanwege de aandacht van de consument voor voeding blijft er evenwel ruimte voor bedrijven die zich met service, bijzonder assortiment en gemaksproducten onderscheiden.
Aantal webwinkels stijgt
Tegelijkertijd stijgt jaarlijks het aantal webwinkels in voeding. In 2016 waren er 2.770 onlinefoodwinkels, in 2018 was dit aantal toegenomen tot 3.410. Sommige speciaalzaken gaan voor meer onlinezichtbaarheid via platforms als Bol.com en Thuisbezorgd verkopen.
Online boodschappen doen houdt aan
De onlineverkopen van voeding en andere dagelijkse producten blijven groeien. Het marktaandeel van online in de dagelijkse boodschappen ligt volgens marktonderzoeker GfK inmiddels boven de 5 procent. Dit zal naar verwachting stijgen naar 10 procent in 2025. Albert Heijn, Jumbo en Picnic, qua omzet de drie grootste partijen, breiden hun e-commerceactiviteiten volgend jaar uit.
De verdere toename van de koopkracht in 2020 is gunstig voor de bestedingen in de foodretail. Zo zien de supermarkten volgend jaar een omzetgroei met 3 procent.
De prijzen van dagelijkse boodschappen ontwikkelen zich komend jaar gematigder. Dit jaar werden veel producten duurder door de btw-verhoging en stijging van voedselprijzen, meldt ING Economisch Bureau.