Vraag naar biologisch in Duitsland stijgt opnieuw
De vraag naar biologische producten in Duitsland is vorig jaar opnieuw gestegen. Biologische zuivel is goed voor een aandeel van bijna 10 procent. Het aantal huishoudens dat vaker biologisch kocht steeg ten opzichte van 2018 met 8 procent.
De kopers namen tijdens hun aankoop in de winkel bovendien meer biologische producten mee (+ 4 procent). Dit komt naar voren uit onderzoek van GfK over het inkoopgedrag van Duitse huishoudens op dit gebied.
Biologisch is mainstream
Biologisch is in Duitsland de oudste gezonde en duurzame voedingstrend die al lang mainstream is geworden. Er zijn bijna geen Duitse huishoudens meer die niet minstens eenmaal per jaar een biologisch product kopen. Van alle huishoudens bedraagt het aandeel dat biologisch koopt momenteel meer dan 96 procent. In de afgelopen tien jaar is het aandeel biologisch van de uitgaven van huishoudens aan voedingsmiddelen en dranken bijna verdubbeld: van 3,2 procent in 2009 naar 6 procent vorig jaar. In totaal viel 85 procent van de uitgaven in deze categorie.
Weekmarkten profiteren
De meeste biolevensmiddelen en -dranken worden in de retail, inclusief drogisterijen, gekocht; ongeveer twee derde van alle uitgaven wordt in de supermarkten gedaan. De weekmarkten zagen de sterkste groei in aankopen, mogelijk een gevolg van de trend naar lokale producten. Dit aankoopkanaal heeft echter een aandeel van ongeveer 3 procent.
De biokopers
Meer dan een kwart van de Duitse kopers van biologisch (28 procent) geeft naar eigen zeggen bij het boodschappen doen inmiddels regelmatig de voorkeur aan het bioproduct, wanneer dit verkrijgbaar is. Circa een vijfde van alle consumenten geeft ongeveer iedere zevende euro aan biologische producten uit. Deze kopers wonen met name in het zuiden van Duitsland en in Berlijn. In de oostelijke deelstaten is het aandeel consequente biokopers daarentegen beneden gemiddeld.