Zuivel sterke groeicategorie in Belgische biomarkt
Zuivel staat met groenten en fruit bovenaan als sterke groeicategorie in de biologische markt in België. Deze markt groeide in 2018 opnieuw met dubbele cijfers. De totale bestedingen aan biologische producten stegen met 15 procent, zo blijkt uit een rapport van VLAM.
De bestedingen aan biologische producten stegen vorig jaar tot 46 euro per hoofd van de bevolking. Koploper is biozuivel waaraan 9,54 euro per hoofd van de bevolking werd uitgegeven. Daarna volgen biogroenten met 8,32 euro, fruit 6,69 euro, vlees/gevogelte 5,69 euro en aan biologische zuivelvervangers werd 0,59 euro besteed, zo blijkt uit onderzoek van GfK Belgium onder 5000 Belgische huishoudens in opdracht van VLAM.
De bestedingen aan biologisch kwamen voor 60 procent van de frequente bioklanten die minstens wekelijks bio kopen. Deze groep maakt 11 procent uit van de kopers. Het aantal bioklanten was vorig jaar stabiel tot licht stijgend voor alle categorieën. De kopers van biogroenten zijn veruit de grootste groep, gevolgd door 49 procent van de Belgische gezinnen die zuivel kochten.
Het marktaandeel van bioproducten in Belgie klom vorig jaar verder van 3,3 naar 3,9 procent binnen verse voeding. Belgische huishoudens besteedden vorig jaar in totaal 760 miljoen euro aan biologische producten. Vlaanderen heeft een aandeel van 289 miljoen ofwel 38 procent. De groei van de biobestedingen is hoger dan de 1,1 procent groei van de totale voedingsbestedingen. Zuivel was met eieren en vlees de grootste groeier.
Toename in het zuiden
De toename in de aankopen van biologische producten vond met name plaats in het zuiden van het land. De afzet in Vlaanderen stabiliseerde bij 2,5 procent en loopt achter bij die van ruim 6 procent in Wallonië. Hier en rond Brussel stegen de biologische aankopen in het drievoudige. Zuivel behoorde hier vorig jaar tot de belangrijke groeiers.
De supermarkt blijft met 36 procent favoriet voor de biologische inkopen, met 33 procent gevolgd door de speciaalzaak, natuurvoedingswinkels en overige kanalen waaronder biologische supermarkt Bio-Planet. De hard discount (10 procent) blijft klein maar groeide de laatste jaren wel sterk. Boerderijwinkels en boerenmarkten zijn de kanalen met het hoogste percentage aan biologische producten in het assortiment. Een tot vier producten is hier biologisch.