
Het thuisverbruik is vorig jaar zowel in waarde (+3 procent) als volume (+4 procent) toegenomen. Ook plantaardige alternatieven voor zuivel zijn licht gegroeid, maar blijven met een aandeel van ruim negen procent beperkt in volume ten opzichte van zuivel. Dat blijkt volgens de website landbouwleven.be uit de thuisverbruikcijfers van YouGov België onder 6.000 Belgische huishoudens in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
Volle melk populairder
De cijfers uit 2024 laten zien dat Belgen gemiddeld per jaar 39,5 liter melk en melkdranken nuttigen, waarvan 33,3 liter witte melk. Twee derde daarvan is halfvolle melk, maar volle melk wint aan populariteit en is inmiddels goed voor 20 procent van het volume. Het kaasverbruik is stabiel gebleven op 12 kilo per persoon. In totaal hebben Belgische huishoudens vier procent meer zuivel gekocht dan in 2023. De uitgaven aan zuivelproducten zijn met drie procent gestegen naar 3,79 miljard euro. Consumentenonderzoek van de bureaus CPS GFK en iVox (ook in opdracht van VLAM ) uit 2023 heeft nog een kleine afname (-1 procent) van het thuiszuivelgebruik van onze zuiderburen laten zien.
Bron: landbouwleven.be