Rijksoverheid verlengt aanvraagtermijn voor subsidie warmtenetten

15 januari 2026 Mark Bos Pixabay
NIEUWS | Bedrijven en gemeenten krijgen extra tijd om hun aanvraag voor de subsidieregeling voor warmtenetten af te ronden. Het Rijk verlengt de termijn, omdat meerdere aanvragers moeite hebben om alle benodigde documenten tijdig compleet te krijgen.

De oorspronkelijke sluitingsdatum van 16 januari 2026 is verschoven naar 31 augustus 2026. Met deze verlenging wil het ministerie voorkomen dat waardevolle projecten vertraging oplopen door administratieve krapte. Bovendien is er nog aanzienlijk budget beschikbaar: ongeveer 150 miljoen euro, wat neerkomt op zo’n 75 procent van het oorspronkelijke subsidiebedrag dat nog kan worden aangevraagd.

Aanvragers krijgen extra ruimte

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat de aanvraagperiode voor de regeling wordt opgerekt. Aanleiding is dat diverse organisaties, variërend van gemeenten tot industriële bedrijven, meer tijd nodig hebben om investeringsplannen rond te krijgen.

Daarnaast wil de overheid voorkomen dat warmtenetprojecten stilvallen, zeker nu ze een groeiende rol spelen in de verduurzaming van bedrijfsgebouwen en productieomgevingen.

Belangrijk voor voedingsmiddelen- en verssector

Veel partijen in de voedingsindustrie onderzoeken warmtenetten als alternatief voor aardgas, bijvoorbeeld voor proceswarmte, restwarmtebenutting of gebouwverwarming. De verruimde aanvraagtermijn biedt hen meer ruimte om technische onderbouwing en samenwerkingen met warmtebedrijven uit te werken.

Markconsultatie

Op 3 februari organiseert de RVO om 11.00 uur een marktconsultatie in Utrecht. Ondernemers die al een aanvraag voor de WIS hebben ingediend, of dat van plan zijn, kunnen daar hun ervaringen delen en meepraten over de regeling. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar duurzameenergieenwarmte@rvo.nl  

Bron: Rijksdienst voor ondernemend Nederland