Albert Heijn zet Nutri-Score op steeds meer producten

‹ Terug naar overzicht

Albert Heijn zet Nutri-Score op steeds meer producten

Geplaatst op:

Albert Heijn start met de volgende stap van de geleidelijke invoering van het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score. De Nutri-Score van 6.000 eigenmerkproducten is vanaf nu zichtbaar op elektronische prijskaartjes in winkels en het logo staat bij producten in de app en op ah.nl. Ook krijgen meer eigenmerkproducten het logo op de verpakking.

Foto: Albert Heijn

Met Nutri-Score zien consumenten welke producten binnen een productgroep een gezondere samenstelling hebben. Het logo vergelijkt binnen de productgroep zuivel bijvoorbeeld yoghurt of kwark met andere soorten yoghurt of kwark. 

Voedselkeuzelogo bij Albert Heijn

Het voedselkeuzelogo vertaalt de voedingswaarde van producten in een letter- en kleurcode. A is donkergroen en staat op producten die binnen een productgroep de meest gezonde samenstelling hebben. Score E is rood en staat op producten uit dezelfde productgroep met de minst gezonde samenstelling. Elk product krijgt een score toegekend op basis van een speciaal algoritme. Er zijn pluspunten voor eiwitten, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten. Energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout drukken de score omlaag.

Nutri-Score in Europa

Het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score is ontwikkeld door Franse wetenschappers en inmiddels ook ingevoerd in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. Ook de Nederlandse overheid heeft in 2019 voor Nutri-Score gekozen. De verwachting is dat het voedselkeuzelogo in de eerste helft van 2022 –na definitieve goedkeuring van het ministerie van VWS – officieel landelijk gaat worden gebruikt.

Verschuiving naar gezonder in zuivel 

Nutri-Score leidt tot positieve verschuivingen naar een gezondere keuze in productcategorieën, vooral binnen de zuivelproducten en groenten en fruit en zoetwaren. Dit blijkt uit onderzoek van instituut Sciensano. In ongeveer een derde van de verscategorieën in de supermarkt – samen goed voor 29 procent van de totale verkoop – kochten klanten vaker producten met Nutri-Score A of B en minder vaak producten met Nutri-Score D of E. In andere voedingscategorieën (samen 24 procent van de totale verkoop) was er een verschuiving naar minder gezonde producten. Deze was het duidelijkst binnen de categorie brood- en bakkerijproducten, zo blijkt uit het onderzoek. 

Logo alleen helpt niet

Het logo alleen helpt echter niet bij de aankoop van gezonde voeding, concludeert Sciensano. Nutri-Score van voedingsproducten vermelden op de schaplabels in de supermarkt is niet voldoende om de consument voor gezondere producten te laten kiezen.