Arla lanceert biologische zuivel zonder CO2-footprint
Arla lanceert biologische zuivel zonder CO2-footprint op de Deense markt. Het concern investeert daarvoor in diverse emissiecompenserende projecten, waaronder de aanplant van bossen.
De 90 miljoen liter melk die Arla ieder jaar verkoopt binnen het assortiment van Arla ØKO, stoot 123.000 ton CO2 uit. Arla ØKO is het assortiment in Denemarken dat het concern nu CO2-neutraal wil maken. Dit volume, dat vrijkomt uit de keten van koe tot consument moet volledig worden gecompenseerd door te investeren in klimaatneutrale projecten.
Arla wil minder klimaatimpact
“Wij en onze boeren-eigenaren werken elke dag hard om de klimaatimpact van elke liter Arla-melk te verminderen”, zegt Hanne Søndergaard, Arla’s executive vice president voor duurzaamheid. “We boeken grote vooruitgang en we behoren tot de meest klimaatefficiënte zuivelproducenten ter wereld. Klimaatcompensatie is een verstandige stap om onze inspanningen voort te zetten.”
Ook in Zweden
Arla zette vorig jaar met klimaatneutrale biozuivel eenzelfde stap op de Zweedse markt. Het initiatief maakt deel uit van de doelstelling van het zuivelconcern om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. De projecten waarin Arla investeert, worden opgezet volgens de internationaal erkende standaard Verified Carbon Standard.
1 cent meer per kilo
De Deense zuivelcoöperatie hanteert sinds begin dit jaar een klimaatcheckprogramma voor haar 9.900 melkveehouders in zeven Europese landen. Deze Klimaatcheck is bedoeld voor zeventig bedrijven in Nederland, 667 in België, 1.750 in Duitsland en tweehonderd in Luxemburg.
Melkveehouders krijgen als stimulans voor deelname aan het programma dit jaar 1 cent per kilo melk extra uitbetaald. De coöperatie wil met de Klimaatcheck jaarlijks 3 procent van de CO2-uitstoot terugdringen. Het uiteindelijke doel is 30 procent minder CO2 produceren in 2030 en in 2050 volledige klimaatneutraliteit bereiken.
Naar klimaatpositief
Ook andere internationale verwerkers van biologische zuivel werken aan strategieën om hun CO2-uitstoot te beperken. Zo wil Horizon Organic, onderdeel van Danone Noord-Amerika, uitgroeien tot het eerste Amerikaanse biozuivelmerk met een volledig klimaatpositieve toeleveringsketen. Dat betekent dat het bedrijf eerst klimaatneutraal wordt en vervolgens de uitstoot wil verminderen en compenseren, zodat deze niet in de atmosfeer terechtkomt. Het bedrijf kan dan klimaatpositief worden. Horizon Organic wil dit doel over vijf jaar bereiken.