Arla Nederland: flinke groei in 2023

‹ Terug naar overzicht

Arla Nederland: flinke groei in 2023

Geplaatst op:

Arla Foods Nederland kijkt terug op een goed 2023 met solide resultaten. Met name in de tweede helft is het marktaandeel flink gestegen.

Over heel 2023 heeft Arla Foods een marktaandeel van 11,1 procent in de Nederlandse supermarkten gerealiseerd. Dit is het grootste marktaandeel tot nu toe. Ook heeft de zuivelcoöperatie vaart gemaakt met haar duurzaamheidsstrategie. Internationaal is een CO₂-emissiereductie behaald van 3,6% op de boerderijen. “Ik ben trots dat we waarde blijven toevoegen aan de markt en grote stappen maken in onze duurzaamheidsagenda”, zegt Mark Boot, directeur van Arla Foods Nederland. “Uiteraard is een goede samenwerking met onze klanten hiervoor essentieel. Ook dit jaar blijven we met innovatieve producten toegevoegde waarde creëren en onze klanten ondersteunen bij hun omzet- en duurzaamheidsdoelen. Zo hebben we mooie innovaties op het programma staan, zoals Melkunie Breaker Zero en Arla Skyr cherry.”

Omzet

Arla Foods Nederland is onderdeel van het marktcluster Arla Foods Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg. De volumegroei van 6,9 procent van de strategische merken in dit marktcluster is in 2023 aanzienlijk geweest (1,3 procent in 2022). De totale omzet is gestegen van 443 miljoen euro naar 488 miljoen. De Nederlandse omzet is vorig jaar in dagverse zuivel gegroeid met 11,7 procent, mede dankzij de samenwerking met de detailhandel. Arla Foods Nederland is door zijn klanten voor de tiende keer op rij uitgeroepen tot beste leverancier in de categorie zuivel in het klanttevredenheidsonderzoek van de Advantage Group. In 2023 is de groei van de e-commercetak uit 2022 onverminderd doorgezet met ruim 20 procent. Met name de merken Arla biologisch en Arla Skyr hebben hieraan bijgedragen. De omzetgroei van Arla Foods in België is voornamelijk gerealiseerd door de merken Arla en Melkunie en in Frankrijk door Arla Pro.

Vooruitblik 2024: nieuw kantoor

In 2024 blijft Arla Foods volop inzetten op groei. In Nederland komt de zuivelcoöperatie met vernieuwende concepten, zoals Melkunie Breaker Zero. Daar blijft het niet bij. Meer productinnovaties van Arla en Melkunie staan op de planning, zoals Arla Skyr cherry en Melkunie yoghurt Smoothie. Uiteraard wil de zuivelcoöperatie ook de biologische zuivel verder laten groeien en de hele keten verder verduurzamen. Komende zomer opent Arla Foods Nederland een kantoor in kantoorpand Central Park in Utrecht. Dit is een aanvulling op de locatie in Nijkerk. De overstap van de commerciële organisatie naar het nieuwe kantoor weerspiegelt Arla Foods’ visie op het gebied van duurzaamheid en innovatie: een werkplek die goed met het openbaar vervoer bereikbaar is en is ontworpen met het oog op de toekomst.

CO-reductie op koers

Arla Foods heeft de ambitie  in 2030 30procent CO₂-reductie te realiseren op boerderijen en 63 procent in productie, eigen logistiek en energieverbruik in vergelijking met 2015. Het doel is  in 2050 netto klimaatneutraal te zijn. Om dit te behalen heeft de zuivelcoöperatie afgelopen jaar concrete duurzaamheidsacties gerealiseerd. Zo is het bedrijf met Trees for All en BoerenNatuur het ReNature programma gestart om samen met de melkveehouders de biodiversiteit rondom boerderijen te vergroten. Nederlandse veehouders planten komende jaren 125.000 bomen en struiken rondom hun boerderijen. Daarnaast is geïnvesteerd in de productielijnen in Nijkerk. Hierdoor zit de dop nu vast aan de drinkzuivelpakken. Het bedrijf loopt hiermee vooruit op wetgeving rond eenmalig gebruik van plastic in de EU.