Ausnutria boekt meer winst in eerst halfjaar 2020
Ausnutria, Chinees-Nederlandse producent van babymelkpoederproducten, heeft over dit eerste halfjaar een omzet gerealiseerd van € 488,5 miljoen.
De omzet van het bedrijf nam met 22,6 procent toe ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. De winst stijgt met 32,1 procent naar € 72,8 miljoen. Het bedrijfsresultaat komt uit op € 104,9 miljoen, een stijging van 34,7 procent.
Wereldwijde vraag groeit
De omzet van eigen merken flesvoeding steeg met 25 procent ten opzichte van de eerste helft van 2019. Deze merken hebben een aandeel van 88,4 procent van de totale omzet van de Ausnutria Group. Kabrita, het merk kindervoeding op basis van geitenmelk, heeft 60 procent marktaandeel in China en staat wereldwijd op nummer een. De afzet buiten China groeit in Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Korea, Rusland, het Midden-Oosten en Europa.
Bart van der Meer, ceo Ausnutria Dairy Corporation: “De wereldwijde vraag naar flesvoeding op basis van geitenmelk blijft groeien. Ondanks dat ook de concurrentie in deze categorie groeit, zijn wij in staat onze positie te behouden en verder uit te bouwen.”
Ausnutria: Omzetgroei houdt aan
De omzetgroei zwakt in het tweede kwartaal iets af door de gevolgen van covid-19 en de wereldwijde verstoring van markten. Hoewel de gevolgen van het coronavirus voor de wereldwijde economie en het consumentengedrag moeilijk te voorspellen zijn, houdt Ausnutria echter het vertrouwen dat de omzetgroei op langere termijn voortzet.
De aanhoudende omzetgroei bleek vorig jaar toen Ausnutria het boekjaar van 2019 afsloot met een omzet van € 890 miljoen, ruim 24 procent meer dan in 2018.
Fabriek in Heerenveen
Het bedrijf wil de komende jaren in Heerenveen uitbreiden met een nieuwe fabriek voor de productie van blikverpakkingen en met een fabriek voor de verwerking van geitenmelk tot kindervoeding. Ausnutria bouwt de nieuwe blikfabriek samen met Trivium, fabrikant van blikverpakkingen.