Bij groter aanbod zou 1 op 3 consumenten vaker kiezen voor biologisch

‹ Terug naar overzicht

Bij groter aanbod zou 1 op 3 consumenten vaker kiezen voor biologisch

Geplaatst op:

Ruim 40 procent van de consumenten wil een biologisch variant van het huismerk, 26% zou meer biologisch kopen als hun favoriete A-merk een biologisch alternatief biedt. Dat blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024).

 

Bij een groter biologisch aanbod in de winkel zou 32 procent  vaker biologisch kopen, meldt Bionext. Aanbod is daarmee effectiever dan het doorbreken van de kennisbarrière. Ook meer kennis over de voordelen van biologisch draagt bij: 31 procent van de consumenten geeft aan biologisch te kopen omdat ze weten wat de voordelen van biologisch zijn. Supermarkten, die 75 procent  van de biologische producten verkopen,  hebben grote invloed op de biologische consumpties. Zij zetten dit jaar vol in op biologisch: PLUS ambieert een verdubbeling van het omzetaandeel biologisch (naar 6 procent) en Albert Heijn zet in op maximale groei van biologisch.

Behoefte stijgt

De behoefte aan biologisch stijgt van 42 naar 57 procent wanneer de consument weet wat het is. Een gemis aan kennis van biologisch en de voordelen hiervan zijn grotendeels reden om niet meer biologisch te kopen. 31 procent geeft aan biologisch te kopen en bereid te zijn hiervoor meer te betalen, omdat hen bekend is wat de voordelen van biologische producten zijn. Meer communicatie over de voordelen zou consumenten helpen vaker voor biologisch te kiezen. Middels subtiele aanwijzingen in de winkel, zoals schapkaartjes, worden consumenten steeds vaker gestimuleerd te kiezen voor biologisch.

Standaard

Supermarkten hebben bijzonder veel invloed op de biologisch consumptie, aangezien zij 75 procent van de biologische producten verkopen. Steeds meer detailhandelaren kiezen voor standaard biologisch. Bij PLUS worden naast alle huismerk zuivel en aardappelen, ook uien standaard biologisch. Middels deze vervangingsstrategie, streeft de supermarktketen naar een verdubbeling van zijn biologische omzetaandeel (ten opzichte van 2022). Albert Heijn, die met 1900 producten het grootste biologische assortiment voert, zet dit jaar maximaal in op biologische groei. Lidl wil biologisch betaalbaar maken, door het stigma te doorbreken dat biologisch te duur is. Uit de nieuwe omzetcijfers van de sector blijkt dat Nederlanders vaker en meer biologisch kopen en dan met name meer verse biologische producten (+ 57 procent). Dat heeft GfK afgelopen week bekend gemaakt tijdens de Biobeurs. De omzet van biologische producten is toegenomen met 42 procent ten opzichte van 2021.