‘Consument zoekt voedselveiligheid vooral bij merkproducten'
Consumenten maken zich beduidend meer zorgen over de voedselveiligheid dan over het milieu. Daarbij wekken merkproducten (85 procent) meer vertrouwen dan onverpakte (80 procent) en merkloze (69 procent) producten.
Consumenten willen vooral meer informatie over voedselveiligheid (55 procent) en gezondheid (53 procent). Dat komt naar voren uit ViewPoint-onderzoek van certificerings- en verificatie-organisatie DNV GL. Voor het onderzoek zijn in totaal 4.500 consumenten wereldwijd gevraagd naar hun aankoopgewoonten met betrekking tot voedsel.
Merkproducten genieten veel vertrouwen
Het vertrouwen in informatie afkomstig van merkproducten is hoog: 90 procent vertrouwt op verpakte merkproducten, terwijl 64 procent vertrouwt op merkloze producten.
Zo’n 19 procent van de consumenten gebruikt regelmatig QR-codes. Dit neemt toe tot 65 procent wanneer QR-codes inzicht geven in de herkomst van een product en als controle op de naleving van de voedselveiligheidsnormen kunnen dienen.
Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor producten die ze vertrouwen. Zo’n 69 procent is bereid meer te betalen wanneer de productinformatie wordt geverifieerd of als het product of de fabrikant is gecertificeerd volgens een voedselveiligheidsnorm. Certificering op het gebied van voedselveiligheid is heel gebruikelijk voor producenten. Het onderzoek suggereert dat er voor de voedingsmiddelenindustrie een verbetering mogelijk is in de communicatie met de consument over voedselveiligheid en andere productkenmerken.
Blockchain
“Op blockchain gebaseerde digitale technologieën, zoals My Story van DNV GL, helpen bedrijven om het ware verhaal achter hun product te vertellen”, aldus Joy Franks-Laing, Global Food & Beverage manager bij DNV GL-Business Assurance. “Toegang tot producteigenschappen is direct mogelijk door middel van een QR-code etiket op de verpakking. Hierdoor hebben consumenten de mogelijkheid om bewijs van voedselveiligheid, de herkomst en authenticiteit van het product te onderzoeken. Dit haalt het mysterie met betrekking tot het ontstaan van het product weg, waardoor het vertrouwen van de consument wordt vergroot.”
Voedselveiligheid en gezondheid tellen
De resultaten wijzen erop dat consumenten een sterke voorkeur hebben voor factoren die van invloed zijn voor hen als individu. Voedselveiligheid (55 procent) en gezondheidskwesties (53 procent) werden belangrijker geacht dan externe factoren als het milieu (38 procent) en sociale aspecten (35 procent).