Hoogwegt investeert in echte melk zonder koeien
Opalia, een in Montreal gevestigde start-up die technologie ontwikkelt om echte melk te produceren door geen koeien maar uiercellen van runderen te gebruiken, heeft 1,35 miljoen euro (2 miljoen Canadese dollar) aan kapitaal binnengehaald. Een aantal investeerders, onder leiding van de Nederlandse Hoogwegt Group, is verantwoordelijk voor de kapitaalinjectie in dit eerste product van het Canadese bedrijf.
“Deze financiering markeert een significante stap die Opalia neemt ter voorbereiding op een samenwerking met commerciële partners. Wij doen dat voorafgaande aan de lancering van ons eerste product in de markt. Met Hoogwegt als leider van de groep investeerders, kunnen wij onderdeel zijn van hun uitgebreide netwerk en mondiale marktexpertise. Dat zet ons verder op de weg naar succes”, aldus Opalia’s CEO Jennifer Côté. De door Hoogwegt geleide groep geldschieters bestaat verder uit de Ahimsa Foundation,, Box One Ventures, Cycle Momentum, Kale United en de regering van Québec (via het door Investissement Québec beheerde Impulsion PME-programma). Opalia wordt mede gefinancierd door Natural Products Canada.
Groter deel van de zuivelmarkt
Dankzij de innovatieve en duurzame benadering van melkproductie is Opalia in staat een significant deel van de zuivelmarkt te veroveren, zo is de verwachting. Door uiercellen in plaats van ‘het hele dier’ te gebruiken, kan het bedrijf beter inspelen op de behoefte van consumenten die toenemend vragen om milieuvriendelijkere zuivelproducten. Zonder dat ze moeten inleveren op smaak, functionaliteit en voedingsvoordelen.
Duurzame alternatieven
Roland Wientjes, wereldwijd directeur technologie bij de Arnhemse Hoogwegt Group: “Als belangrijke handelaar in zuivel- en plantaardige ingrediënten, erkennen en ondersteunen wij de groeiende drijfveer van de markt om de emissie van CO₂ te verminderen. Dat in lijn met de verplichtingen die zijn gemaakt in het kader van het klimaatakkoord van Parijs. (…) Met onze investering in Opalia onderstrepen wij de noodzaak duurzame alternatieven te onderzoeken. We zijn ervan overtuigd dat Opalia’s koevrije melk een sleutelrol zal spelen in de toekomstige duurzame zuivelleveringsketen.”