Groupe Bel verwerft meerderheidsbelang in Chinese kaasproducent
Groupe Bel heeft een belang van 70 procent verworven in de Chinese kaasproducent Shandong Junjun Cheese. Het bedrijf is gevestigd in het noordoosten van China en heeft circa driehonderd werknemers.
De onderneming opereert voornamelijk als cofabrikant en beschikt over veel R&D-capaciteit. De overname van Bel omvat ook de vereiste licenties om de Shandong Junjun Cheese-fabriek te mogen exploiteren.
Groupe Bel wil groeien in China
Groupe Bel wil groeien in China en voorziet de komende vier jaar een jaarlijkse groei met meer dan 10 procent in deze markt. Kaasfabrikant Shandong Junjun Cheese is opgericht in 2017 en produceert een groot aantal kaassoorten waarmee sinds 2018 een jaarlijkse groei van meer dan 100 procent werd bereikt.
“Met de verwerving van een meerderheidsbelang in Shandong Junjun Cheese zetten we onze groeistrategie voort door onze productportfolio uit te breiden en onze productievoetafdruk te versterken”, zegt Cécile Béliot, ceo van de zuivelgroep. “Onze wil om te versnellen in nieuwe gebieden vormt de kern van onze groeistrategie, evenals onze herbalancering rond de zuivel- en plantaardige segmenten van gezonde tussendoortjes. We hebben gekozen voor Shandong Junjun Cheese, een bedrijf met enorme industriële capaciteiten en innovatiepotentieel. Dit stelt ons in staat om onze schaal op de Chinese markt te vergroten en te strijden om leiderschap.”
Alternatieven voor kaas
Het Franse zuivelbedrijf kondigde eind vorig maand aan dat het zuivelconcern met het Amerikaanse Superbrewed Food gaat samenwerken om een assortiment alternatieve producten voor kaas te ontwikkelen met daarin eiwitten van de Amerikaanse producent.