Hochland en The Vegan Cowboys testen plantaardige caseïne
Samen met de grote Duitse kaasproducent Hochland Group gaat het Belgisch-Nederlandse Those Vegan Cowboys koevrije caseïne testen in een breed scala aan halfharde en harde kazen. De bedrijven hebben hiervoor een ontwikkelingssamenwerking afgesloten.
Those Vegan Cowboys (TVC), het diervrije caseïnelab van de oprichters van De Vegetarische Slager, tekent voor kaasontwikkeling met de Hochland Group met als doel commercialisering. In 2023 is Those Vegan Cowboys erin geslaagd zonder koe echte caseïne te maken: het essentiële melkeiwit dat kaas kazig maakt. Samen met Hochland vindt de komende tijd een aantal testen plaats. Het afgelopen jaar is samengewerkt met diverse kaasproducenten, om erachter te komen hoe de veganistische caseïne van microbiële oorsprong op laboratoriumschaal presteert. In oktober heeft TVC bekendgemaakt dat deze caseïne onder bepaalde omstandigheden een betere functionaliteit laat zien dan de caseïne van koeien die momenteel in kaas wordt gebruikt. Hille van der Kaa, CEO van TVC: “Onze partners rapporteerden een betere smeltkwaliteit en rek dan de versie van dierlijke oorsprong, wat betekent dat kaasproducenten minder caseïne hoeven te gebruiken met hetzelfde resultaat. Dit zal uiteindelijk de prijs van kaas verlagen. Nu deze duurzamere caseïne er is, gaan we voor een zo groot mogelijke impact.”
Belangrijke stap
Hochland is de eerste partner van Those Vegan Cowboys die op grotere schaal kaas zal ontwikkelen. Van der Kaa: “Dit is een belangrijke stap op weg naar commercialisering.” Om de microbiële caseïne van Those Vegan Cowboys te maken is slechts een vijfde van het land en water nodig in vergelijking met caseïne van dierlijke oorsprong. Ook produceert microbiële caseïne naar schatting 80 procent minder CO₂ en geen methaan, wat kaas aanzienlijk duurzamer kan maken. Wanneer kaasmakers daarnaast de dierlijke door bepaalde plantaardige vetten vervangen, wordt de kaas ook gezonder dan zijn dierlijke tegenhanger, omdat verzadigde vetten, lactose en cholesterol niet langer een noodzakelijk kwaad zijn.
Verschil maken
Dr. Sarah Borg, Start Up Innovations & Ventures Director bij Hochland Group: “We zijn enthousiast om deze innovatie van een belangrijk kaasingrediënt te testen in nieuwe producten. Met een groeiende bevolking in gedachten kan caseïne gemaakt door precisiefermentatie echt een verschil maken.” Voor de Hochland Group past de samenwerking in hun duurzame ambities op de lange termijn. Eerder gaven ze hier vorm aan met het kwaliteitsprogramma ‘Milch für Hochland’, waarin het gebruik van herbiciden en substraten die plasticdeeltjes kunnen bevatten is geëlimineerd. CFO Hubert Staub: “Steeds meer mensen kiezen voor verschillende voedingsstijlen. Traditionele zuivel blijft onze kernactiviteit. Maar we zien dat er vraag is naar alternatieven en willen onze consumenten de beste kwaliteit bieden. Precisiefermentatie kan een goede oplossing zijn.”
Nieuw perspectief voor graslandboeren
Met een negende generatie boer als oprichter, te weten biologisch akkerbouwer en ‘Vegetarische Slager’ Jaap Korteweg, en een managementteam grotendeels afkomstig uit boerenfamilies, ziet Those Vegan Cowboys boeren als essentiële partners voor de toekomst van kaas. Chief Commercial Officer Robert van den Breemer: “Deze nieuwe caseïne kan melkveehouders ontlasten van de zware maatschappelijke problemen die de laatste decennia bij hen zijn neergelegd. Je ontstijgt de fysieke beperkingen van de koe op de gezondste manier denkbaar en kunt vijf keer zoveel mensen voeden van dezelfde hoeveelheid land.” Aangezien microbiële caseïne als een nieuw voedingsmiddel wordt geclassificeerd, is de kaas nog niet te koop;
Those Vegan Cowboys werkt aan een aanvraag voor wereldwijde marktgoedkeuring.