Jaarcijfers Ausnutria 2024: omzet en winst in de plus

‹ Terug naar overzicht

Jaarcijfers Ausnutria 2024: omzet en winst in de plus

Geplaatst op:

De resultaten van Ausnutria Dairy Corporation Ltd. (Ausnutria), inclusief valutaverschillen, over 2024 laten een omzetgroei van € 50 miljoen (jaar op jaar 0,5%) naar € 980 miljoen zien. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) is substantieel gestegen met € 20,7 miljoen naar € 80,5 miljoen.

De kernactiviteit van Ausnutria is kindervoeding onder eigen merk. De veranderende marktomstandigheden in China, waaronder het gedaalde geboortecijfer en sterk toegenomen lokale concurrentie, hebben de algehele groei in deze markt sinds enkele jaren getemperd. Het eigen merk Kabrita, kindervoeding op basis van geitenmelk, heeft een positieve ontwikkeling laten zien. De omzet van Kabrita in het belangrijkste afzetgebied China is met 5,3% gegroeid en buiten China met 68,2%, in vergelijking met 2023. De ontwikkeling buiten China wordt met name gedreven door de marktposities in de VS en het Midden-Oosten (Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië).

Herijking bedrijfsstrategie

Het jaar 2024 heeft op grond van de veranderende marktomstandigheden verder in het teken gestaan van onder meer reorganisaties, efficiëntieverbeteringen en kostenreductie. Daarnaast is Ausnutria’s productielocatie in Ommen overgenomen door IkWilEerlijkeZuivel.nl. Deze onderneming richt zich op de verwerking van melk van boeren uit de Natura 2000-gebieden. Een initiatief dat ecologisch en qua duurzaamheid aansluit bij het beleid van de overheid. Onderdeel van Ausnutria’s nieuwe bedrijfsstrategie en mede-aanleiding daarvoor is de nieuwe fabriek in Heerenveen, die medio dit jaar start met de commerciële productie. Deze zeer geavanceerde en volledig elektrische fabriek zal een belangrijke rol spelen in de te bereiken efficiëntie en kostenreductie voor de productie van baby- en kindervoeding.

Bredere zuivelonderneming

Ook de ontwikkeling tot bredere zuivelonderneming is onderdeel van de nieuwe strategie. Richard Hickson, CEO:  “Naast groei in flesvoeding op basis van geitenmelk, moeten en willen we meer afzetmogelijkheden ontwikkelen voor verwaarding van onze geitenmelk. Vraag en aanbod van geitenmelk zijn op dit moment niet geheel in balans. We blijven met onze leveranciers in gesprek om tot een constructieve samenwerking te komen voor de toekomst. Geitenmelk is een prachtig product en biedt ook veel kansen voor productinnovaties. De lichte verteerbaarheid en hoge voedingswaarde van geitenmelk spelen hierbij een rol. De ontwikkeling van nieuwe afzetmarkten en producten vraagt de nodige investering in tijd en middelen.”

Overname Almathea

De overname van Amalthea (2024) past binnen de strategie van Ausnutria om zich te ontwikkelen tot een bredere zuivelonderneming, gespecialiseerd in geitenmelk. In 2022 heeft Ausnutria een belang van 50 procent genomen in kaasproducent Amalthea. In aansluiting hierop hebben partijen afgelopen jaar een akkoord bereikt over uitbreiding van dit belang tot 100 procent. De transactie is inmiddels afgerond. Uitvoerend directeur Bart van der Meer: “Onze kernactiviteit blijft de productie van baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk. We zijn wereldwijd marktleider en hebben een sterke uitgangspositie in China. We hebben er vertrouwen in dat de lastige marktomstandigheden in China de komende jaren stabiliseren en wij onze afzet buiten China zullen uitbreiden.”