Kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen yoghurt en karnemelk
In de strijd tegen voedselverspilling gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. De eigen magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Wereldwijd wordt ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel weggegooid in verschillende fases van de voedselketen. Bewustwording en kennis over de houdbaarheid van voedsel zodat klanten thuis minder verspillen, is daarom belangrijk. Daarnaast introduceert de supermarktketen nu ook dynamisch afprijzen op houdbare producten. Albert Heijn wil in 2030 voedselverspilling met 50 procent verminderd hebben ten opzichte van 2016. Daarom onderneemt het supermarktconcern tal van initiatieven in de hele voedselketen om verspilling te reduceren. In 2023 is al 3,6 miljoen kilogram voedsel minder verspild, een vermindering met bijna 13 procent ten opzichte van 2016.
Kijk, ruik en proef
Vanaf deze week staat het kijk, ruik en proef-logo bij Albert Heijn op de eerste huismerk zuivelproducten. Samen met de Coalitie Houdbaarheid creëert de super hiermee bewustzijn over de houdbaarheid van voedsel. Komende jaren wordt het logo ook op andere huismerkverpakkingen met een ‘ten minste houdbaar tot’-code gezet.
Dynamisch afprijzen
Een andere manier om voedselverspilling terug te dringen is dynamisch afprijzen, onder meer op verse producten. Sinds kort zien klanten ook elektronische schapkaartjes met korting op houdbare producten. Bij dynamisch afprijzen tonen elektronische schapkaarten de oplopende korting voor producten die tegen een houdbaarheidsdatum aanzitten. Dit zorgt ervoor dat minder voedsel wordt verspild en de korting kan oplopen tot 70 procent.