Milcobel neemt kaasrasper Kaasbrik over
Zuivelcoöperatie Milcobel heeft rasp- en verpakkingsbedrijf Kaasbrik in Halen overgenomen. Met de overname versterkt Milcobel haar positie als wereldwijd toonaangevend bedrijf in het produceren, verwerken en vermarkten van mozzarella. De overname van Kaasbrik is onderdeel van de strategie om klantgerichter te werken en meer toegevoegde waarde te creëren om zo een betere melkprijs te realiseren voor haar leden melkveehouders.
Kaasbrik in Halen, Limburg is een familiebedrijf met dertig werknemers dat een volume van 10.500 ton kaas en een omzet van 40 miljoen euro realiseert. Het bedrijf positioneerde zich de afgelopen dertig jaar als specialist met een sterke marktpositie in het raspen van mozzarella. De onderneming is ook gespecialiseerd in het raspen, verpakken en vermarkten van andere harde en halfharde kazen zoals cheddar, emmentalvoor de professionele markt.
Complementariteit tussen Milcobel en Kaasbrik
Milcobel breidt met de overname ook haar eigen merkenportefeuille verder uit met de kaasraspmerken Kaasbrik en Pizzaiolo. Kaasbrik heeft klanten in meer dan twintig landen in Europa, Azië, Midden-Oosten en Afrika. Ceo Nils van Dam: “Met de overname van Kaasbrik kunnen we onze positie als significante speler op de globale mozzarellamarkt verder versterken. Er is een zeer grote complementariteit tussen Milcobel en Kaasbrik. Mozzarella is een moeilijk en kwalitatief product dat de nodige expertise vereist en met Kaasbrik hebben we daarin de ideale partner gevonden.”
Sterk Belgisch bedrijf
Johan De Turck, voorzitter van de Raad van Bestuur van Kaasbrik, bevestigt: ”Ik ben verheugd dat ons familiebedrijf in handen komt van een sterk Belgisch bedrijf met dezelfde waarden. Bovendien is de verankering in Limburg verzekerd. Ik ben ontzettend trots op wat we met ons team de afgelopen jaren gerealiseerd hebben. Mijn dochter Karlien blijft ceo en zal het internationaal groeitraject verder leiden.”
Francis Relaes, managing director van de Dairy Premium Ingredients business van Milcobel: “Deze acquisitie sluit perfect aan bij de strategische plannen die we vorig jaar in onze business unit vastlegden. Via Kaasbrik kunnen we onze servicegraad en klantgerichtheid verder optimaliseren. Op exportmarkten bieden zich interessante synergieën aan. Onder andere ook in Azië, waar mozzarellaconsumptie in de lift zit en waar Milcobel de voorbije jaren reeds een sterke marktpositie heeft opgebouwd.”
Personeel Kaasbrik intregraal overgenomen
Milcobel neemt het personeel van Kaasbrik integraal over en zal Halen als een aparte productie-unit behouden. Deze operationele activiteit wordt geïntegreerd in de Dairy Premium Ingredients business. De overname van Kaasbrik is onderdeel van de nieuwe financiering ter hoogte van € 166 miljoen die Milcobel dit voorjaar afsloot met een consortium van de vier banken Belfius, BNP Paribas, ING en KBC. De lening heeft een looptijd van vijf jaar en is afgesloten voor het herfinancieren van de noodleningen die vorig jaar werden afgesloten. De financiering kan verder deels worden ingezet voor kapitaaluitgaven en mogelijke overnames.
Op koers in transformatietraject
De raad van bestuur van Milcobel maakte onlangs bekend dat de zuivelcoöperatie de standaardmelkprijs voor lopende leveringen heeft verhoogd. Met deze vierde prijsverhoging op rij ontvangen de leden nu een standaardprijs van 32 euro per 100 liter melk en is de zuivelcoöperatie op koers in haar transformatietraject. Met de Eigen Bodem kaas die Milcobel lanceerde komt de coöperatie tegemoet aan de aandacht van de consument voor lokale producten, mede onder invloed van de Covid-crisis. De jonge Belgische Gouda is een 100 procent Belgische kaas gemaakt van Belgische weidemelk door Belgische kaasmeesters