Milcobel zet strategische koers voort: sterke financiële resultaten en focus op zuivel
Reorganisatie, de verkoop van Ysco en de aankondiging van een fusie-intentie met FrieslandCampina markeren transformatief jaar. 2024 staat te boek als cruciaal voor de Belgische zuivelcoöperatie, die zich verder heeft getransformeerd en strategische stappen gezet naar een toekomstgerichte organisatie.
Het bedrijf realiseert in 2024 een omzet van 1,3 miljard euro, vergelijkbaar met het resultaat van 2023, en een winst voor belastingen van 4,1 miljoen euro (na een verlies in 2023). Dat is voornamelijk gedreven door een verbetering in Milcobel Premium Ingredients, dat vorig jaar kan meesurfen op de hausse in de internationale zuivelnoteringen. Milcobel Consumer Products ervaart vooral in de eerste helft van 2024 nog de impact van een moeilijk gelopen SAP-introductie eind 2023, maar herpakt zich in de tweede jaarhelft. Ysco zet een sterk resultaat neer vergelijkbaar met 2023. Daarnaast kondigt Milcobel de verkoop van dochteronderneming Ysco aan en wordt de intentie tot fusie met FrieslandCampina uitgesproken, een belangrijke strategische mijlpaal ter versterking van beide coöperaties.
Financiële kerncijfers 2024
· Bedrijfsopbrengsten: 1,312 miljard euro (in lijn met de 1,315 miljard euro in 2023)
· Recurrente bedrijfswinst: 21,3 miljoen euro (een sterke stijging t.o.v. 3,6 miljoen euro in 2023)
· Winst voor belasting: 4,1 miljoen euro (t.o.v. een verlies van -10,5 miljoen euro in 2023)
· Solvabiliteit: 26,7 procent (t.o.v. 25,9 procent in 2023)
· Het totale volume verwerkte melk daalt vorig jaar licht van 1,3 naar 1,2 miljard liter door de slechte weersomstandigheden in het voorjaar en de impact van blauwtong in het najaar.
De resultaten van dochteronderneming Ysco zijn nog volledig opgenomen in het bedrijfsresultaat van Milcobel aangezien de transactie pas afgerond is op 8 januari 2025. Bijgevolg zijn de opbrengsten uit de verkoop van Ysco niet meegenomen in de cijfers van 2024.
Coöperatieraad
De gedetailleerde cijfers worden nu eerst besproken met de Coöperatieraad van Milcobel. Vervolgens zal er toelichting gegeven worden op de algemene ledenvergaderingen die in mei in alle ledenkringen plaatsvinden. De finale goedkeuring van de jaarresultaten volgt op de Algemene Vergadering op 17 juni. Peter Grugeon, CEO van Milcobel: “In 2024 hebben we strategische stappen gezet om Milcobel duurzaam te verbeteren in een uitdagende markt. We werkten daarbij op vier pijlers: een efficiënte organisatie, kostenbewustzijn, doelgerichte investeringen met meerwaarde voor onze leden, en een focus op zuivelproducten met toegevoegde waarde. Daarbij heeft Milcobel in 2024 een herstructurering doorgevoerd, wat heeft geleid tot een slankere en meer wendbare bedrijfsvoering. De verkoop van Ysco zorgde bovendien voor een verdere versterking en laat ons toe onze aandacht volledig te richten op zuivelverwerking. Daarnaast hebben we op 18 december de intentie tot fusie met FrieslandCampina aangekondigd, een weloverwogen stap om een sterke fusiecoöperatie te creëren die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt.”
Vooruitblik op 2025
Milcobel blijft in 2025 inzetten op (kosten)efficiëntie, innovatie en waardecreatie binnen de internationale zuivelmarkt. De coöperatie verwacht de positieve impact van de reorganisatie en de verkoop van Ysco in de resultaten van 2025 te zien. Daarnaast wordt er actief gewerkt aan de voorbereidingen voor de geplande fusie met FrieslandCampina, die naar verwachting tegen eind 2025 zal worden afgerond (onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten).
