Sterk resultaat in 2021 voor Milcobel
Milcobel heeft in 2021 een omzet van € 1,14 miljard gerealiseerd en een geconsolideerde nettowinst van € 10,7 miljoen. De nettowinst wordt aangewend ter versterking van het eigen vermogen. De solvabiliteit steeg van 25,5 procent in 2020 naar 28 procent in 2021. De nettoschuld daalde met € 40 miljoen in 2021 boven op de reeds gerealiseerde daling van € 26 miljoen in 2020.
De omzetdaling van 7,7 procent in vergelijking met 2020 hangt samen met het beëindigen van de verwerking van melk in Schoten, het effect van het slechte weer op het volume verkocht ijs en de lagere melkaanvoer.
Alle businessunits realiseerden een sterk verbeterde rentabiliteit. De € 40 miljoen omzet van gerasptekaasspecialist Kaasbrik, die eind juni 2021 werd overgenomen, is voor de helft geconsolideerd in het resultaat.
Besparingsplan Milcobel
Het Compass-besparingsplan van Milcobel dat tegen 2025 in een reductie van € 50 miljoen aan kosten moet resulteren, loopt voor op schema. De operatie leverde vorig jaar een besparing op van € 41 miljoen op. Dit is meer dan dubbel de ambitie voor het eerste jaar.
Het besparingsplan, de Feniks-strategie plus een doorgedreven bedrijfstransformatie leidden voor de Belgische zuivelcoöperatie in 2021 tot een sterke stijging van de standaardmelkprijs met € 15,5, ofwel 57 procent meer ten opzichte van december 2020 (in vergelijking met een stijging op de Belgische markt van +37 procent volgens BCZ), een coöperatieve teruggave van € 0,90 per 100 liter geleverde melk – voor leden melkveehouders die niet in opzegging zijn – en een voorstel tot dividenduitkering van 4 procent die zal voorgelegd worden aan de algemene vergadering.
Bovengemiddelde melkprijs
De standaardmelkprijs van Milcobel is terug op Belgisch en Europees niveau. Milcobel streeft met haar Feniks-strategie naar een bovengemiddelde melkprijs. De 2021 resultaten geven volgens de zuivelcoöperatie vertrouwen dat dit niveau sneller dan gepland behaald zal worden.
De strategische verschuiving in de productmix naar producten met meer toegevoegde waarde en hogere valorisatie resulteerde in een volumegroei aan toegevoegde waarde producten van 10 procent.
Thuisverbruik van kaas
In het kader van maximale valorisatie zet Milcobel in alle businessunits in op innovatie. Innovaties in Consumer Products & Services spelen in op de tendens van meer thuisverbruik van kaas op elk moment van de dag, en op de stijgende vraag naar duurzaam geproduceerde producten.
Nieuw op de markt waren de Brugge rasp, de CO2-neutrale Brugge kaas die Milcobel vanaf begin dit jaar op de markt brengt, de e-free kaas en recycleerbare en gerecyclede verpakkingen. Brugge Kaas groeide tweemaal zo snel als de Belgische markt en bevestigde daarmee de positie Milcobel als marktleider in harde en halfharde kaas in België.
De coöperatie lanceerde tevens Eigen Bodem Kaas. De jonge Belgische Gouda is een 100 procent Belgische kaas gemaakt van Belgische weidemelk door Belgische kaasmeesters. Milcobel komt met het eigen merk tegemoet aan de aandacht van de consument voor lokale producten.
Overname Kaasbrik
De overname van kaasrasper Kaasbrik vorig jaar zomer betekende voor Dairy Premium Ingredients extra toegevoegde waarde en een versteviging van Milcobels positie als een van de bedrijven die actief zijn in de mozzarella ingrediëntenkaas business. Zo bouwde Milcobel een sterke positie op in groeimarkt Azië. Verder scoorde Dairy Premium Ingredients groei met hoogwaardige melkpoeders voor toepassingen in babyfood en de recombining industrie waaronder geëvaporeerde melk.